30 / 08 / 19

Kulttuuri liikuttaa!

Elokuun alussa vietettiin valtakunnallisia kotiseutupäiviä Tuusulassa. Valtakunnalliset kotiseutupäivät ovat kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma ja maamme suurin kotiseututapahtuma. Niiden tarkoitus on kasvattaa kotiseututyön arvostusta ja esitellä järjestäjäaluetta. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi aina eri paikkakunnalla. Kotiseutupäivien osanottajia yhdistää kiinnostus oman kotiseudun ja kulttuurin elävänä pitämiseen. Osanottajat ovat kotiseutu- ja kaupunginosayhdistysten, kuntien ja maakuntien liittojen edustajia sekä valtakunnallisia asiantuntijoita ja vaikuttajia.

Päivien teema Tuusulassa oli kulttuuri liikuttaa. Ja hyvin oli teema valittu. Kulttuuri liikutti sekä henkisesti tunnetasolla että fyysisesti!

Kotiseutupäivien ohjelma rakentuu perinteisen kaavan mukaisesti. Ohjelmaan sisältyvät avajaiset, seminaari, keskustelukammarit, Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous, retket, gaala ja jumalanpalvelus sekä tietenkin kulttuuriohjelmaa kunkin paikkakunnan perinteiden ja erityispiirteiden mukaisesti. Tuusulan seminaarissa kulttuuri liikuttaa -teemaa tarkastelivat eri kulmista tapahtuman suojelija Erkki Tuomioja, Paleface, Anna Kortelainen, Jorma Uotinen, Jaana Koskenranta ja Leena Marsio. Seminaarissa liikutuksia sai aikaiseksi erityisesti Erkki Tuomiojan ajatus ”ajattele maailmanlaajuisesti, toimi paikallisesti” ryyditettynä Palefacen notkeilla biiseillä, joihin koko seminaariväki osallistui käsiliikkein ja kertosäkein: ”olla jotakin mieltä”. Ja kyllähän Jorma Uotinen hurmaa aina kuulijansa omaperäisillä ilmauksillaan ja ranskalaisilla lauluillaan!

Keskustelukammarit tarjosivat asiantuntijoiden alustusten pohjalta erinomaisen mahdollisuuden keskusteluun, ajatusten ja kokemusten vaihtoon. Aiheet olivat ajankohtaisia ja kiinnostavia: kulttuuriperintötyö kunnan kulttuuritoiminnan tavoitteena ja käytäntönä; lapsille kotiseutu tutuksi; visioita ja eväitä 70-vuotiaan Kotiseutuliiton tulevaisuuteen sekä kaupunkipaahtimo - aktivistit voimavaraksi ja tulevaisuuden toimijoiksi.

Kotiseutuliiton vuosikokouksessa tehdään liiton tärkeimmät päätökset ja tavoiteasettelut. Kokouksessa palkittiin vuoden kotiseutuyhdistyksenä Hauho-seura ja vuoden kaupunginosayhdistyksenä Oulun Tuira. Liiton puheenjohtajaksi valittiin edelleen professori Janne Vilkuna ja liiton valtuustoon Etelä-Pohjanmaan edustajaksi allekirjoittanut. Kotiseutuliiton vuosikokouksen julkilausumassa todettiin muun muassa, että asukkaiden aktiivisuus ja yhdessä tekeminen lisäävät hyvinvointia. Identiteettiämme ja alueiden vetovoimaa vahvistava kulttuuriperintötyö vaatii taloudellista tukea valtiolta ja kunnilta.

Kulttuurin liikuttava voima näkyi ja tuntui erityisesti Tuusulan taiteiden yössä, joka sisältyi kotiseutupäivien ohjelmaan. Tuusulan Rantatien taiteilijakodit, museot, matkailukohteet ja -yritykset olivat tapahtuman keskiössä ja väki liikkui pääsääntöisesti kävellen ja pyörillä pitkin Rantatietä osallistuen aktiivisesti tapahtumiin, näyttelyihin, konsertteihin, työpajoihin ja muihin toimintoihin läpi illan ja yön. Taiteiden yössä minua liikutti se valtava osallistujien määrä, joka silmin nähden nautti tarjolla olevasta hengenkulttuurista. Mieleni sai hykertämään Rista Tuura mainioilla lauluillaan ja loppuillasta kehräsin tyytyväisyyttä kuin kissa kuunnellessani tarinaa Eino Leinon ja Toivo Kuulan ystävyydestä. Ja lopuksi liikutuin ihan kyyneliin Kuulan sävelten lumoissa.

Rantatie liikutti myös lauantain retkeläisiä. Tuusulan taide ja luonto toivat retkillä esille alueen rikasta kulttuuriperintöä ja nykypäivän menestystekijöitä. Kulttuuri liikutti ja tutuiksi yleisölle tulivat mm. Ainola, Ahola, Halosenniemi, Erkkola, Aleksis Kiven kuolinmökki, Lotta-museo, työläiskotimuseo, Tuusulan kirkko, Kiven ja Halosen haudat, Jokelan tiilitehdas, Kellokosken ruukki ja Hyrylän varuskunta.

Kulttuurilla on oikeasti valtava liikuttava voima, joka näkyy esittävän ja visuaalisen taiteen kulttuuritapahtumissa, kulttuurimatkailussa ja aktiivisena kansalaistoimintana. Ja esimerkiksi kulttuuripyöräily on hieno ruumiin- ja hengenkulttuurin yhdistävä liikuntamuoto. Kulttuurin liikuttava voima on tärkeä kotiseutujemme vetovoimatekijä. Tuusula on tästä erinomainen esimerkki. Siellä kulttuuri on nostettu keskeiseksi osaksi kunnan strategiaa. Tuusulan slogan kertoo sen hyvin: Tuusula – kulttuurin nälkään ja elämän janoon. Ja jatkuvuuden ja ymmärryksen kulttuurin merkitykselle luo hieno kulttuurikasvatussuunnitelma.

Tuusulasta on opiksi ja malliksi otettavaa! Meidän kaikkien kotiseuduilla on omat kulttuuriset erityispiirteet ja kohteet, jotka tarjoavat virikkeitä sekä elämyksiä ja ovat tärkeitä merkityksiä luovia vetovoimatekijöitä. Kulttuuri liikuttaa!

Tuija Ahola
Kehittämissuunnittelija