30 / 08 / 18

Kulttuurin kuntakierroksella

Meteoriitista pyhäinpäivän soittoihin ja savannille

Mitä kaikkea Etelä-Pohjanmaalta löytyykään! Tämän saimme jälleen kokea, kun teimme kulttuurin kuntakierroksen eteläpohjalaisiin kuntiin kevään aikana.  Kierroksen tavoitteena oli saada evästystä kulttuurin kehittämistoimiin ja maakunnallisen kulttuuristrategian päivitystyöhön. Vastaanotto kunnissa oli erittäin positiivinen. Kehittämistyöhön ja tulevaisuuteen suuntautunut innostus jäi mieleen aivan erityisesti.

Kuluneen kesän aikana monet tuolloin valmistelun alla olleet tilaisuudet ovat jo toteutuneet ja olemme saaneet nauttia yhteistyön myötä tuotetusta runsaasta kulttuuritarjonnasta. Aivan liian vähän tuomme esille näitä upeita tapahtumia ja kohteita, joita eri puolilta maakuntaa löytyy. Pyysimme kuntien edustajia kertomaan kuntakierroksella paikkakunnan erityispiirteistä ja niistä tapahtumista, asioista ja kohteista, joita kulttuurin osalta halutaan nostaa esille ja joita halutaan kehittää edelleen. Hienoja tarinoita ja mielenkiintoista nähtävää löytyi jokaisesta kunnasta. Kuntien toiveissa on, että maakuntaa markkinoidaan kokonaisuutena, myös pienemmät kohteet ja tapahtumat huomioiden.

Tapahtumista jäi erityisesti mieleen Karijoella vuosittain järjestettävä, Suomen vanhin yhtäjaksoisesti toteutettu kansanmusiikkitapahtuma, Pyhäinpäivän soitot. Kansamusiikin harrastajat ja muusikot sen löytävät ilman muuta, mutta tapahtumassa olisi kovasti viestittävää ja ennen kaikkea koettavaa ja kuultavaa myös laajemmalle yleisölle. Lappajärven Kivitipussa sijaitseva meteoriittinäyttely on uudistunut ja saanut uudet tilat. Myös audiovisuaalisuutta ja alan tutkimukseen liittyvää toimintaa on lisätty. ITE-taiteilija Alpo Koivuniemen Savannilla Kauhajoen Nummilahdessa kaikki eläimet olivat tänä kesänä kotona, useimmiten ne ovat ”kansainvälisissä tehtävissä” ulkomailla. Ähtärin Pirkanpohjan Veden Vuodet -näyttely tuo upealla tavalla esille professori Eero Hiirosen teoksia vuosikymmenten varrelta. Tässä lueteltujen muutamien esimerkkien takana ovat innostavat tarinat ja aktiiviset, taitavat ihmiset.

Kierroksen jälkeen jäin pohtimaan, osaammeko hyödyntää tarinoiden taustoja, arvostammeko ja nostammeko esille mieleenpainuvia henkilöitä tai kohteita, luommeko uusia tarinoita ja tuommeko aidosti esille menneen, nykyisen ja tulevan Etelä-Pohjanmaan kiinnostavia puolia?  Uskon, että tässä meillä on vielä paljon opittavaa. Tarvitaan osaamista ja kehittämistä, tuotteistamista, toimijoiden välistä yhteistyötä ja hyviä, aitoja tarinoita. Kulttuuritarjontamme voisi todellakin tulevaisuudessa olla paljon nykyistä vaikuttavampi osa matkailua ja maakunnan markkinointia.

Kuva maakunnastamme ei muodostu ainoastaan suurten tapahtumien kautta, vaan kokonaisuudesta, jossa pienimmälläkin kunnalla asukkaineen on mahdollisuus omalla aktiivisuudellaan tehdä Etelä-Pohjanmaan runsaasta kulttuuritarjonnasta ennennäkemättömän monipuolinen ja vaikuttava osa asukkaiden arkipäivää. Siitä syntyy innostava ja unohtumaton elämys myös matkailijoille.

Marjatta Eväsoja
Kansainvälistymis- ja kulttuurijohtaja