16 / 06 / 20

Opettavainen kevät

• 0

Näin mittumaarin kynnyksellä saan summata, että onpa mielenkiintoinen kevät takana. Kukaan ei alkuvuodesta osannut ennustaa, millaiseen härdelliin koko maailma ja Etelä-Pohjanmaa siinä sivussa joutuu. Yhden mikroskooppisen viruksen takia.

Koronakriisi on opettanut. Huoltovarmuuden arvo on korostunut. Sähköisiin kokouskäytäntöihin ja etätöihin olemme tehneet huiman digiloikan.

Kaikella kokemallamme tulee olemaan pysyvä vaikutus työntekotapoihimme ja moneen muuhunkin asiaan. Monelta osin muutos näyttäisi johtavan parempaan.

Taloudelle viime kuukaudet ovat olleet raskasta aikaa. Ahdinkoon ovat ajautuneet erityisesti yksinyrittäjät sekä lomautetut ja irtisanotut. Työttömyys loikkasi ennätyksellisiin lukemiin.

Etelä-Pohjanmaalla olemme joukolla pohtimassa, miten kriisistä noustaan entistä ehompana. Maakunnan liiton johdolla teemme laajassa yhteistyössä suunnitelmaa ”E-P koronasta eteenpäin” (EPKE). Yhteisen tilannekuvan pohjalta koostamme keinoja, joihin alueellamme voimme tarttua talouden elvyttämiseksi.

Valtakunnallisesti liittojen toimintaa ovat sävyttäneet uuden EU-ohjelmakauden hankerahoista käytävät neuvottelut. Maakunnat ovat yrittäneet löytää yhteistä ratkaisua siinä kuitenkaan onnistumatta. Niinpä alueiden välinen jako jäänee ministeri Lintilän harkittavaksi.

Vaikeuskerrointa tässä kaikessa ovat lisänneet EU-tasolla auki olevat isot asiat: monivuotinen rahoituskehys (MFF), oikeudenmukaisen siirtymän rahasto (JTF) ja erilaiset koronakriisituet. Seuraamme kaikkia näitä aktiivisesti maakuntamme etuja ajaen.

Etelä-Pohjanmaan liiton perussopimus on päivityksen alla. Perussyynä tarkistuksille on Isonkyrön liittyminen osaksi maakuntaamme ensi vuoden alusta. Samalla muokkaamme perussopimusta ajan tasalle muiltakin osin. Kuntiin luonnos menee hyväksyttäväksi loppukesällä.

*****

Koronasurkeuden vastapainoksi viime viikoilta löytyy myös paljon ilon aiheita. Monet maakunnalle tärkeät edunvalvonta-asiat ovat nytkähtäneet upeasti eteenpäin.

Vilkkaasti liikennöity valtatie 19 saa rakentamisrahoitusta ohituskaistoja varten. Seinäjoen ammattikorkeakoululle on luvassa 65 lisäpaikkaa. Kummankin näiden edistämisessä on vaikutettu jo pitkään.

Kaupunkikehittämisen sopimuksia tullaan laajentamaan myös yliopistokeskuskaupunkeihin. Tämä tarkoittaa, että Seinäjoki pääsee neuvottelemaan työ- ja elinkeinoministeriön kanssa omasta ekosysteemisopimuksestaan. Rahaakin saataneen jonkin verran, mutta isoin asia on pääsy samoihin pöytiin, missä yliopistokaupungit ovat olleet jo pitkään.

Myös maa- ja metsätalousministeriön elvytystoimenpiteiden kautta saataneen lisärahaa alueellemme. Lämmin kiitos kaikille teille, jotka olette olleet myötävaikuttamassa maakunnallemme tärkeiden tavoitteiden toteutumiseen.

*****

Suomen suvi on nyt kukkeimmillaan. Luonnonläheisyys ja mahdollisuus yhteisestä ympäristöstämme nauttimiseen on meidän kaikkien suuri rikkaus ja etuoikeus. Pidetään huolta siitä jatkossakin.

Iloista mittumaaria sekä virkistävää ja koronatonta kesää!

Asko Peltola
Maakuntajohtaja