18 / 12 / 19

Rinta rottingille haasteista huolimatta

• 0

Kurjuudella kerskailu ei tunnetusti ole eteläpohjalaisten leipälaji. Myönnettävä onkin, että maakunnassamme moni asia on hyvin, jopa erinomaisella tolalla. Esimerkiksi työllisyydessä olemme Suomen kärkialue.

Korkea työllisyysaste aiheuttaa elinkeinoelämällemme myös haasteita. Avoimiin työpaikkoihin on vaikea löytää osaajia. Toisaalta meillä on yhä paljon nuoria vailla työtä. Tämän ongelman ratkaisuun tarvitaan meidän kaikkien yhteisiä toimia.

Toinen Etelä-Pohjanmaan tulevaisuudelle iso asia on koulutus. Korkeakoulutettuja on vähän ja nuorten aikuisten (25–34-vuotiaiden) koulutustaso on pudonnut huolestuttavasti. Osaamista vahvistamalla pystymme parantamaan yritystemme tuottavuutta ja vähentämään maan sisäistä eriarvoisuutta. Näissä asioissa olemme patistelleet maamme päättäjiä ja sitä työtä jatkamme.

Kipukohdista huolimatta Etelä-Pohjanmaalta löytyy edelleen tekemisen meininkiä. Siitä olen kiitollinen. Tulevaisuuteen vaikutamme eniten me eteläpohjalaiset itse. Pidetään siis rohkeasti ääntä asioista, joihin toivomme parannusta, mutta ollaan samalla terveesti ylpeitä siitä kaikesta, mikä meillä on hyvin.

Uusia näkökulmia kotiseutumme kehittämiseen olemme hakeneet Ideakökän kautta. Sekin osoittaa, että Etelä-Pohjanmaalta versoo tuoreita ajatuksia. Kiitos kaikille näihin talkoisiin osallistuneille!

*****

Maailma muuttuu vilkasta vauhtia. Mediarintamalla iso myllerrys on Ilkan ja Pohjalaisen yhdistyminen samaksi lehdeksi. Mielenkiintoista on seurata, miten tämä heijastuu Etelä-Pohjanmaalle tulevina vuosina. Oma maakuntalehti kun on perinteisesti ollut yksi toiminnallis-taloudellisen alueen tukijaloista.

Yhdistyminen toisaalta tutustuttaa meitä entistä paremmin naapurimaakuntamme tapahtumiin, varsinkin suomenkielisellä Pohjanmaalla. Niin rannikolla kuin täällä lakiallakin saamme enemmän näkymää oman kuplamme ulkopuolelle. Menestystä uudelle viestimelle!

Liiton toimintaan muutoksia tuo pitkäaikaisen kulttuuri- ja kansainvälistymisjohtajamme Marjatta Eväsojan eläkkeelle jäänti. Me täällä liiton toimistossa kuten kulttuuri-ihmiset ympäri maakuntaamme ja laajemminkin olemme kiitollisia Marjatan työstä.

Muutosten myötä päivitämme organisaatiotamme pystyäksemme vastaamaan monitahoisiin ilmiöihin entistä paremmin. Niin kulttuuri kuin kansainvälistyminen näkyvät edelleen vahvasti liiton tehtäväkentässä.

*****

Kulunut vuosi alkoi Etelä-Pohjanmaan liiton osalta sote- ja maakuntauudistuksen pyörteissä. Nämä suunnitelmat kaatuivat hallituksen myötä maaliskuulla, ja eduskuntavaalien jälkeinen hallitus päätti jatkaa soten uudistamista pienempien hallinnollisten muutosten kautta. Ainakin lähivuodet liitto jatkaa toimintaansa kuntien ja kaikkien eteläpohjalaisten puolestapuhujana ja yhteistyön edistäjänä.

Hyvä niin. Toimintamme on vakaalla pohjalla ja antaa oivat mahdollisuudet edunvalvonnan terävöittämiseen ja koko maakunnan kehittämiseen.

Lämpimät kiitokset kaikille yhteistyökumppaneillemme ja sidosryhmillemme. Ollaan jatkossakin yhdessä vankasti Etelä-Pohjanmaan ja eteläpohjalaisten asialla.

Joulun rauhaa ja tarmokasta vuotta 2020!

Asko Peltola
Maakuntajohtaja