18 / 06 / 19

Uusi hallitus, uudet kujeet?

• 0

Muutaman viime vuoden aikana olemme Etelä-Pohjanmaan liitossa valmistautuneet vahvasti siirtymiseen osaksi uutta maakuntaa. Vaikka Sipilän hallituksen maakunta- ja sote-uudistus karahtikin kiville, emme palaa lähtöruutuun vaan suuntaamme eteenpäin.

Raameja seuraaville vuosille antaa Rinteen hallitusohjelma. Monet sen kirjaukset ovat rohkaisevia alueiden näkökulmasta, joskin epävarmuutta luo niiden toimeenpanon vahva riippuvuus tulevasta talous- ja työllisyyskehityksestä.

Jo 15 vuoden ajan vireillä ollut kansallinen ponnistus, sote-palveluiden järjestämisvastuun kokoaminen suuremmille alueille, jatkuu miltei samoin tavoittein kuin Sipilän hallituksella. Vain muun aluehallinnon mahdollinen liittäminen siihen jää odottamaan tulevia ratkaisuja.

Jokohan nyt päästäisiin soten osalta ihan maaliin asti? Toivoa sopii, sillä tarve leveämpien hartioiden löytämiseksi sote-palveluille on laajalti hyväksytty.

Rinteen hallitus haluaa siirtää sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestämisen 18 itsehallinnollisen maakunnan tehtäväksi. Maakuntien rahoitus perustuisi pääosin valtion rahoitukseen, ja niiden toiminnasta, taloudesta ja hallinnosta säädettäisiin erillisellä lailla. Päätöksenteosta näillä sote-alueilla vastaisivat suorilla vaaleilla valitut valtuutetut.

Uuden hallituksen tavoittelemat itsehallinnolliset alueet mahdollistavat vaiheittaisen siirtymisen monialaisiin maakuntiin. Toteutustapaa valmistellaan parlamentaarisesti ensi vuoden loppuun mennessä. Työssä selvitetään, mitä tehtäviä kunnilta, kuntayhtymiltä ja valtiolta voitaisiin siirtää maakunnille.

Paljolti tuleviin vuosiin sisältyy siis samoja päämääriä kuin Sipilän hallituksella oli. Vain aikataulutus on porrastetumpi – ja toki koko paketilta puuttuu vielä lakien antama selkänoja. Mutta hallitusohjelman linjaukset viittaavat siihen, että maakunnassamme tehtyä sotemaku-työtä pystytään hyödyntämään tulevassa valmistelussa.

Eteläpohjalaiset kunnat ovat jo ilmaisseet valmiutensa rakentaa maakunnallista mallia sote-kuntayhtymän pohjalta. Toivottavasti nämä alustavat tahdonilmaukset myös johtavat tuon tavoitteen saavuttamiseen.

Jo noin puolessa Suomen maakunnista yhteinen sote on toteutunut. Ei meno niissäkään yksin auvoista ole, mutta ne valmistavat tietä tulevalle maakunnalliselle rakenteelle. Pään pensaaseen pistäminen ja väistämättömän muutoksen lykkääminen ei helpota kenenkään eloa ja oloa.

Etelä-Pohjanmaalla on kaikki eväät uudenlaiseen yhteistyöhön. Kyse on yhteisen tahdon löytämisestä, mitä on ahkerasti viime vuosina harjoiteltu. Sote-käytänteitä on jo uudistettu, ja maakunnan keskeiset kehittäjätahot tuntevat toisensa paljon aiempaa paremmin. Tästä on hyvä jatkaa.

Pelkkä sote-remontti ei riitä turvaamaan maakuntamme tulevaisuutta, mutta ilman sitä on turha haikailla paremman huomisen perään.

Me Etelä-Pohjanmaan liitossa odotamme kiinnostuneina ja yhteistyövalmiina tulevia linjauksia monialaisesta maakuntahallinnosta. Samalla pohdimme omaa rooliamme ja toimintatapojamme kaikkia eteläpohjalaisia haastavien ilmiöiden näkökulmasta. Maakunnallamme on erinomaiset pärjäämisen mahdollisuudet, kunhan vain päätämme tarttua toimeen.

Syksyn tapaamisia ja tapahtumia odotellessa toivotan kaikille aurinkoista juhannusta ja virkistävää kesää!

Asko Peltola

Maakuntajohtaja