29 / 05 / 19

Vastoin trendejä

• 0

Tuore väestöennuste ennakoi merkittävää väestökatoa erityisesti suurten kaupunkiseutujen ulkopuolelle vuoteen 2040 mennessä. Mihin suuntaan kehitys on menossa Etelä-Pohjanmaalla? Onko maakunta vääjäämättä hiipumassa? Synkät ennusteet tarjoavat meille tulevaisuudenkuvan, jonka haluamme välttää.

Ihmiset muuttavat työn, opiskelun, puolison, yleisen ”pöhinän” ja palvelujen perässä sekä sukulaisten ja ystävien turvaverkoston houkuttelemana. Avainasemassa ovat työ- ja opiskelumahdollisuudet, veto- ja pitovoimatekijät sekä asenneilmapiiri. Tuttuja juttuja.

Nuoret. Kun nuoret uskalletaan ottaa mukaan ideointiin, suunnitteluun ja päätöksentekoon, maakunta houkuttelisi nuoria. Näin tuumittiin tulevaisuusseminaarissa, ja keskustelu jatkui seuraavasti: ”Ei yli 40-vuotiaat nää maailmaa samalla tavalla kuin nuoret. Ja karu faktahan se on, että jos uusia näkökulmia ja ajatusmaailmoja ei hyväksytä ja oteta käyttöön, mikään ei muutu.” Olemmeko ymmärtäneet ottaa nuorten näkemyksiä huomioon suunnittelussa ja päätöksenteossa? Se, että minua kuunnellaan ja saan tehdä juttuja alueen kehittämiseksi, vahvistaa tunnetta, että tämä on minun maakuntani.

”Käsi sydämelle: Onko maakuntamme houkutteleva? Kysykääpä opiskelemassa olevilta lapsiltanne, mitä mieltä he tai heidän kaverinsa ovat Etelä-Pohjanmaasta... vanhoillinen, luotaantyöntävä, maahanmuuttovastainen, ummehtunut ... vai jotakin muuta? Myyttisellä eteläpohjalaisuudella ratsastaminen 2010-luvulla on tosiaan ankeaa. Ei tahdo mennä lävitse, ei edes omien parissa.”  Tunnistammeko itsemme näistä luonnehdinnoista? Mikäli vastaus on kyllä, on syytä ryhtyä kirkastamaan 2020-luvun eteläpohjalaisuutta.

Vuonna 2025 Etelä-Pohjanmaan työikäinen väestö on vähentynyt ennusteiden mukaan jo lähes 10 000 hengellä. Luku on erittäin suuri huomioiden, että maakunnassa on työttömiä tällä hetkellä n. 6600 henkeä. Joka ikinen alue Etelä-Pohjanmaalla kamppailee osaavan työvoiman saatavuuden kanssa. Samojen ongelmien kanssa kamppailevat myös meidän naapurimaakuntamme. ”Yhtälöä ei voida ratkaista ilman merkittävää työperäistä maahanmuuttoa. Yhteiset toimet aloitettava sen osalta välittömästi.”

Väestöennusteet povaavat Etelä-Pohjanmaalle haastavia aikoja. Erilaisin toimin väestönkehityksen suuntaa voidaan kääntää alueella kuin alueella. Todennäköisintä ennusteen toteutuminen on, jos väestönkehityksen trendeihin ei yritetä puuttua. ”Hyvä herätellä, mutta ei pukeuduta säkkiin ja tuhkaan, vaan päätetään tehdä jotain!”

Meillä on yhdessä sarkaa toimia vastoin trendejä. Tavoitellaan yhteistyössä sellaista tulevaisuuden Etelä-Pohjanmaata, joka on avarakatseinen, kansainvälisen asenteen omaava aktiivisen elämän areena. Eteläpohjalaisuudessa asuu vahvasti yhdessä tekemisen kulttuuri. Parhaimmillaan se on joukkovoiman näyte, joka tekee sanoista tekoja. Rohkeaa toimeen tarttumista ja suunnan näyttämistä. Se on tekoja, joista syntyy tulevaisuuden tarinoita.

Kursivoidut lainaukset ovat tulevaisuusseminaarin 22.5.2019 viestiseinältä poimittuja osallistujien ajatuksia.

Heli Seppelvirta
Aluekehitysjohtaja