04 / 11 / 19

Yksin ei tarvitse pärjätä mutta osaamisestaan saa olla ylpeä!

Paappani Eero Hakola alkoi valmistaa kalusteita Jurvassa vuonna 1993. Veistokoulun myötä Jurvaan alkoi keskittyä huonekaluosaamista, ja paappa oli yksi heistä, jotka siirtyivät maanviljelystä huonekalujen pariin. Huonekaluja valmistettiin alun perin navetassa, josta niitä kierrettiin koppiautoilla myymässä suoraan koteihin. Ympyrä on ikään kuin sulkeutunut, kun Hakolan huonekaluja myydään jälleen suoraan kuluttajille.

Isäni Jari jatkoi paapan työtä 80-luvun lopulla. Huonekaluja myytiin tuohon aikaan jälleenmyyjien, kuten Vepsäläisen ja Kodin1, kautta. 2000-luvun taitteessa ongelmat alkoivat: tuontihuonekalujen määrä kasvoi, eivätkä ihmiset eivät enää halunneet maksaa käsityönä valmistetuista huonekaluista. Tulin mukaan firmaan vuonna 2013, kun isä oli jo lopettamassa toimintaa kannattamattomana.

Mukaantuloni myötä teimme perusteellisen yritysuudistuksen aina liiketoimintamallista, brändistä ja myyntikanavista lähtien. Uudistuksen myötä liikevaihto on tuplaantunut joka vuosi. Kaikkia asioita ei kuitenkaan laitettu uusiksi: tuotteet tehdään edelleen Jurvassa kotimaisena käsityönä. Myös materiaalit ovat kotimaisia, kankaita lukuun ottamatta: tyynyt tulevat Lennolilta Jalasjärveltä, vanut meille toimittaa Ewona Finland Oy Kankaanpäästä ja vaahtomuovit tulevat Vevia Finland Oy:ltä Ähtäristä. Seuraavaksi lanseeraamme Hakola Pro -konseptin, jonka myötä laajennamme mallistoa julkitiloihin ja projekteihin. Tavoitteena on suunnata myös kansainvälisille markkinoille.

Eteläpohjalaiset ovat mahtavaa porukkaa: lojaaleja ja luotettavia. Täällä kuitenkin pelätään liikaa muiden mielipiteitä, mistä pitäisi yrittää päästä eroon. Omalla osaamisella ylpeily ei ole luontevaa eteläpohjalaisille, mutta rohkeutta tarvitaan lisää! Olisi hyvä opetella olemaan ylpeä omasta osaamisestaan. Esimerkiksi itselleni oli aivan tavallinen tarina, että tuotteemme tehdään käsityönä. Kun kerroin tästä opiskelukavereilleni Helsingissä, he olivat aivan ihmeissään ja kannustivat kertomaan tätä tarinaa. Ulkopuolinen näkemys on tosi tärkeää. Hakolan uudistus vaati sen, että olin tarpeeksi kaukana ja pystyin näkemään asian etäältä. Tarvittaessa voi myös ostaa tarvittavaa osaamista – ei yksin tarvitse yrittää pärjätä. Mutta osaamisestaan saa olla ylpeä!

Annaleena Hämäläinen
Hakola Oy:n Luova johtaja