Hämeenkyrön ohitustien investointi valtatie 3:lla alkaa

18.06.2019

Hallitus julkisti tänään esityksensä kuluvan vuoden valtion talousarvion lisäbudjetista. Hallitusohjelman mukaisesti lisäbudjetissa käynnistetään merkittäviä liikennehankkeita.

Hallituksen esityksen mukaan valtatie 3:n Hämeenkyrön ohitustien investointi alkaa tänä vuonna 2,4 miljoonan euron määrärahalla. Samalla investoinnille osoitetaan 64 miljoonan euron valtuus.

− Neljän maakunnan valtatie 3 -yhteistyö kantaa hedelmää, sillä alueelle ja Suomelle tärkeän 128 miljoonan euron investointipaketin ensimmäinen toteutuva kohde on Hämeenkyrön ohitustie. Ohitustien rakentaminen muun muassa parantaa kuljetusten turvallisuutta sekä mahdollistaa uuden, ympäristöystävällisemmän HCT-kaluston käytön. Kyseessä on Suomen ruokatie, ja se on siten Etelä-Pohjanmaan yritysten ja kilpailukyvyn kannalta elintärkeä, suunnittelujohtaja Antti Saartenoja sanoo.

Saartenojan mukaan Etelä-Pohjanmaalla tärkeimmät valtatie 3:n parannuskohteet ovat Jalasjärven kevennetyn eritasoliittymän rakentaminen sekä Jalasjärven ohituskaistat, joiden toteuttamista tullaan edistämään niin ikään maakuntien yhteistyöllä.

VT3:n neljän maakunnan vaikuttamistyön pääsihteerinä toimiva Pirkanmaan liiton edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela on myös tyytyväinen hallituksen lisäbudjettiesitykseen. Hän kiittää niin maakuntien liittoja kuin 43 kansanedustajan eduskuntaverkostoa ja sen puheenjohtajaa Jouni Ovaskaa hyvästä yhteistyöstä:

− Ilman laajemman alueen yhteistyötä ei investointihankkeiden priorisointi olisi ollut mahdollista. Tampere−Vaasa-yhteysvälin yhteistyö jatkuu tämän jälkeenkin, sillä yhteensä 128 miljoonan euron investointipaketissa on edelleen odottamassa useita kohteita, joilla pitää parantaa valtatien nyt heikkoa palvelutasoa.

Panostuksia päärataan

Vaikka nyt päätettyihin hankkeisiin ei sisälly nopeita ratahankkeita, lisäbudjetissa esitetään rahoitusta useille pienemmille perusväylänpito-, parannus-, ja suunnitteluhankkeille. Etelä-Pohjanmaan kannalta tärkeällä pääradalla tehdään parannustoimenpiteitä, muun muassa uusimalla Tampere–Seinäjoki-rataosan turvalaitteita. Helsinki–Tampere-osuuden kehittämisen suunnitteluun puolestaan ehdotetaan 11 miljoonan euron määrärahaa.

− Jotta pääradan investoinneille voidaan hakea rahoitusta EU:lta, täytyy radan suunnitteluvalmiutta edistää. Helsinki–Tampere-välin suunnittelun lisämäärärahan turvin päästään suunnittelussa kunnolla liikkeelle. Sen lisäksi Tampere–Seinäjoki-välin yleissuunnittelun aloittamiseen tulee varautua jo vuonna 2020. Siten välin yleissuunnittelu voitaisiin aloittaa heti tänä kesänä valmistuvan tarveselvityksen jälkeen, toteaa Saartenoja.

Nyt esitetystä lisäbudjetista eduskunta päättää juhannuksen jälkeisellä viikolla.

Lisätiedot:

• Eduskuntaverkoston puheenjohtaja, kansanedustaja Jouni Ovaska, p. 040 717 1145, ja varapuheenjohtaja, kansanedustaja Janne Sankelo, p. 050 512 0519
  • VT3-ohjausryhmän puheenjohtaja, kunnanjohtaja Antero Alenius, p. 050 68192
  • Pääsihteeri, edunvalvontapäällikkö  Jouni Koskela, p. 050 527 2129