Ideakökän voittajaidea houkuttelee korkeakoulutettuja nuoria takaisin maakuntaan työvoucherilla

19.12.2019

Ideakökkä-kilpailun tuomaristo julkisti kilpailun voittajan ja sijoittuneet 19.12.2019. Tuomaristo päätyi jakamaan palkintosumman. Kilpailun parhaaksi ideaksi tuomaristo valitsi Takaisin Etelä-Pohjanmaalle -voucherin, jonka esitti Erkki Välimäki. Ideasta myönnetään 2 500 euron palkinto. Idean ajatuksena on, että jokaiselle Etelä-Pohjanmaalta yliopistoihin lähtevälle uudelle opiskelijalle annetaan kolmen kuukauden työvoucher, jonka voi käyttää opintojen harjoitteluvaiheessa kolmen kuukauden työsuhteeseen maakunnassamme.

−  Keskeistähän on ajatus voucherin kaltaisesta lupauksesta, jonka alue antaa korkeakouluopiskelijalle. Olennaista on myös idean vaikutus julkisten työnantajien asenteeseen ja ymmärrykseen siitä, että niillä on velvollisuus pyrkiä sitouttamaan nuoria maakuntaan, Välimäki sanoo.

Tuomariston mukaan idean osuvuus on hyvä, ja siinä näkyy yhteiskunnallisen tilauksen ymmärtäminen. Idea olisi toteutuessaan yksi keino vastata maakunnan väestökatoon ja se voisi myös kasvattaa korkeakoulutettujen työmarkkinoita maakunnassa.

Kilpailun voittaja kertoo osoittavansa palkintorahan kökkähengen mukaisesti esittämänsä idean jatkokehittelyyn.

Kilpailussa toiseksi sijoittui PLÄNI Etelä-Pohjanmaa -niminen idea, jonka esitti Kaisa Isomäki. Ideasta myönnetään 2 000 euron palkinto. Idean tavoitteena on kehittää verkkokauppa, joka lisäisi alueemme asukkaiden ja yhteisöjen hyvinvointia sekä toisi samalla eri sukupolvia yhteen. Verkkokaupassa voisi esimerkiksi lahjoittaa rahaa, kulttuuripalveluita, omaa aikaansa, aineetonta kulttuuriperintöä, osaamistaan tai hyvän teon.

− Yhtenä tärkeänä tavoitteena on, että kukaan ei olisi yksin, vaan voisi tuntea osallisuutta ympäröivään yhteiskuntaan, Isotalo korostaa.

Tuomaristo piti siitä, että konseptissa jokaisella ikäluokalla olisi mahdollisuus tehdä jotakin yhteisöllisyyden rakentamisen eteen. Lisäksi ideassa hyödynnetään modernia välinettä auttamiseen, eikä auttaminen vaadi välttämättä rahaa. Idea lisää ihmisten tasavertaisuutta, madaltaa auttamisen kynnystä ja luo positiivista kulttuuria.

Kunniamaininnat myönnettiin kolmelle idealle: LAKEUDEN LAATULAHJAT − esittäjä Aleksi Koivisto, Ravinto Lakeus eli Suomen Food Valley – esittäjä Soili Alanne ja Kaija Nissinen sekä Yhdessä rakennettu yhteisö – esittäjä Vilma Veijanen.

Marraskuun alussa lanseerattu Ideakökkä päättyi 30.11.2019. Etelä-Pohjanmaan liiton toteuttama kilpailu keräsi yli 200 ideaehdotuksen saaliin. Kilpailuun tulleet idea käsiteltiin koko arviointiprosessin läpi nimettöminä. Ideat arvioi tuomaristo, johon kuuluivat Juha Alarinta tutkimusjohtaja, Seinäjoen yliopistokeskus) Mette-Mirella Foudila (kuntien nuorisovaltuustojen edustaja), Kati Pasto (yrittäjä), Antti Saartenoja (suunnittelujohtaja, Etelä-Pohjanmaan liitto), Aino-Maija Siren (aluejohtaja, Pohjanmaan Liikunta ja Urheilu ry) ja Teppo Ylitalo (tutkija, Helsingin yliopisto).

Kuvassa vasemmalta: Erkki Välimäki, Kaisa Isomäki, Soili Alanne ja Aleksi Koivisto.

Lisätietoja:

Heli Seppelvirta, aluekehitysjohtaja, heli.seppelvirta@etela-pohjanmaa.fi, puh. 040 529 4638

Palkittujen ideoiden tiivistelmät sekä tuomariston perustelut »