Kolmen vaalipiirin kansanedustajat: VT3-investointirahoitusta saatava jo lisätalousarvioon

13.06.2019

Pirkanmaan, Vaasan ja Satakunnan vaalipiirien kansanedustajat kutsutaan yhteiseen rintamaan valtatie 3:n hyväksi. Valtatie3:ta koskevaa edunvalvontaa halutaan tiivistää. Maakuntien 43 kansanedustajan eduskuntaverkoston edustajia sekä sen viisihenkinen työjaosto kokoontui keskiviikkona 12.6.2019 eduskuntatalolla.

Eduskuntaverkostoa ja työjaostoa toivotaan nyt VT3-edunvalvonnan apuun. Tärkeitä kohteita ovat valtatie 3:n kunnostaminen ja kiireellisiin kohteisiin lasketun 128 miljoonan euron investointipaketin saaminen 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toiminta- ja rahoitusohjelmaan.

Hämeenkyrön ohitustien jatkamiselle syksyllä valmistuvasta Kyröskosken eritasoliittymästä tulisi osoittaa määräraha uuden hallituksen lisätalousarviossa. Hämeenkyrön kohta on yhteysvälin Tampere-Vaasa pahin liikenteen sujuvuutta haittaava pullonkaula.

VT3:n yhteysvälin Tampere-Vaasa palvelutasoa pitää parantaa, koska väylä on:

• Suomen ruokatie, joka yhdistää kasvukeskukset ja elinvoimaisen maaseudun
  • Viennin runkoväylä, joka yhdistää teollisuuden satamiin ja maailmalle
  • Investointi Suomen kilpailukykyyn, joka kuroo Suomen liikenteellistä takamatkaa markkinoille parantaen vientiteollisuuden kilpailukykyä

Työjaostoon viisi kolmen vaalipiirin suurimman puolueen kansanedustajaa

Eduskuntaverkostolle nimettiin keskiviikkona työjaosto, jonka puheenjohtajaksi tuli Jouni Ovaska (kesk.) ja varapuheenjohtajaksi Janne Sankelo (kok.).

Työjaoston jäseniksi:

Pirkanmaalta Jouni Ovaska (kesk.) ja Marko Asell (sd.)
Etelä-Pohjanmaalta Janne Sankelo (kok.)
Pohjanmaalta Joakim Strand (rkp.)
Satakunnasta Jari Koskela (ps.)

Lisätiedot:

Eduskuntaverkoston puheenjohtaja Jouni Ovaska, p. 040 717 1145