Päärata+:n maakunnat esittävät Länsi-Suomen raideliikennekohteita osaksi EU:n kestävän liikenteen investointeja

10.09.2020

Suomi valmistelee kansallista elpymis- ja palautumissuunnitelmaa Euroopan Unionin rahoituspakettiin. Vientivetoinen Länsi-Suomi on tällä hetkellä yksi Euroopan pahiten koronasta kärsivistä alueista. Länsi-Suomessa on mahdollisuus aloittaa välittömästi muun muassa useita kestävän liikenteen raideliikennekohteita.

Päärata+:n kuuden maakunnan (Kanta-Häme, Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Satakunta ja Keski-Suomi) yhteisessä elvytysesityksessä tuodaan esille vientiteollisuutta ja työvoiman liikkuvuutta edistävät raideliikenneinvestoinnit, jotka voidaan toteuttaa vuoteen 2026 mennessä. 

Päärata+:n esitykset ovat seuraavat: 

  • Pasila-Riihimäki 2. vaihe, jonka kokonaiskustannusarvio on 273 miljoonaa euroa. Hanke on alkanut kuluvana vuonna, mutta rahoitustarvetta on vielä 253 miljoonaa euroa.
  • Helsinki-Tampere -välin peruskorjauksen (rahoitustarve 770 miljoonaa euroa) etenemisen nopeuttaminen yhdessä Pasila-Riihimäki 2. vaiheen investointien kanssa.
  • Tampere-Jyväskylä yhteysvälin suoraan ratasuunnitelmilla etenevien kohteiden ja peruskorjauskohteiden toteuttaminen sekä kaksoisraideosuuksien toteuttaminen vuosina 2021-2026. Kustannusarvio 200 miljoonaa euroa (täsmentyy 10/2020 valmistuvassa hankearvioinnissa).
  • Tampereen henkilöratapihan korjaus- ja uudistusinvestoinnin toteuttaminen vuosina 2021-2026 (rahoitustarve 100 miljoonaa euroa).
  • Seinäjoen rautatieasema-alueen ratapihan alikulun ja liityntäpysäköinnin järjestäminen (25 miljoonaa euroa).
  • Junien kulunvalvonnan modernisoinnin yhteiseurooppalaiselle tasolle sisältävän Digiradan suunnitelmien toteuttaminen siten, että vuosina 2025-2026 toteutetaan Tampere–Pori/Rauma-radan kaupallinen sovellus (rahoitustarve 40 miljoonaa euroa).

 

Lisätietoja Päärata+:n maakunnista antavat:

Etelä-Pohjanmaan liittoPL 109, 60101 SeinäjokiKampusranta 9 C, Frami, 4. kerros • etunimi.sukunimi@etela-pohjanmaa.fi

Takaisin
ylös