Pandalinon liikennöinti käynnistyy 15.12.2019 Seinäjoki–Alavus–Ähtäri-välillä

13.12.2019

Seinäjoki–Alavus–Ähtäri-välin junavuorot lisääntyvät merkittävästi joulukuun 15. päivästä alkaen. Vuorotarjontaa on kehitetty palvelemaan muun muassa työmatka- ja matkailuliikennettä aikataulurakennetta muuttamalla ja kahdella uudella junavuorolla arkiaamuina sekä viikonlopun lisävuoroilla.

Yhteysvälin junat on nimetty Pandalinoiksi. Pandalino-nimen käyttäminen lisää yhteysvälin raideliikenteen tunnettavuutta ja tuo esille alueen matkailukohteiden hyvää saavutettavuutta raiteilla.

– Uuden aikataulukauden myötä erityisesti opiskelijat, työmatkapendelöijät ja matkailijat saavat paremmin tarpeitansa vastaavat junayhteydet käyttöönsä. Toivon, että nämä huomattavat parannukset aikatauluissa näkyvät myös tämän yhteysvälin matkustajamäärien kasvussa, sanoo Ähtärin kaupunginjohtaja Jarmo Pienimäki.

Alavuden vs. kaupunginjohtaja Liisa Heinämäen mukaan uusi ostosopimus parantaa alueen raideliikenteen mahdollisuuksia.

– Vuorotarjonta parantaa ostos- ja matkailupalveluihin liittyvää asiointia alueella. Suorat yhteydet kauppakylän kulmalle mahdollistavat autottoman asioinnin monelta suunnalta. Myös työmatka- ja opiskelijaliikenteen lisääntyminen on tärkeää alueelle, Heinämäki toteaa

Taustalla uusittu ostosopimus

Liikenne- ja viestintäministeriö sekä VR-Yhtymä sopivat kuluvan vuoden keväällä ostoliikennesopimuksella toteutettavasta junaliikenteestä vuodelle 2020. Uusi sopimus mm. lisää lähiliikenteen junavuoroja maakunnissa ja on aiempaa läpinäkyvämpi.

Junaliikennepilotin kalusto- ja infrakustannuksista vastaa kokonaisuudessaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä VR. Maakunnan liitto ja ratavarren kaupungit osallistuvat muun muassa yhteysvälin markkinointi- ja asemanseutujen kehittämiskuluihin.

Ostosopimuksella valtio sitoutuu ostamaan VR:ltä junaliikennettä 1.1.–31.12.2020 välisenä aikana. Sopimuksessa on mukana jatko-optio, joka antaa osapuolille mahdollisuuden jatkaa sopimuksen voimassaoloa 19. kesäkuuta 2022 saakka. Nykyinen velvoiteliikennesopimus päättyy 14.12.2019, ja nykyinen kauko- ja lähiliikenteen ostamista koskevan sopimuksen voimassaolo päättyy 31.12.2019.

Suunnittelujohtaja Antti Saartenoja Etelä-Pohjanmaan liitosta korostaa, että uusittu ostosopimus on vasta lähtölaukaus alueen junaliikenteen kehittämiseen.

– Tällä päätöksellä saamme vakaan alustan junaliikenteen kehittämiseen. Nyt pallo on meillä ja VR:llä. Seuraavaksi laitetaan panoksia yhteysvälin tunnettuuden lisäämiseen, asemanseutujen kehittämiseen matkaketjujen näkökulmasta sekä lippujärjestelmien ja lippujen kontrolloinnin jatkojalostamiseen, Saartenoja sanoo.

Lisätietoja:

• Antti Saartenoja, puh. 050 347 9845
  • Jarmo Pienimäki, puh. 040 652 8881
  • Liisa Heinämäki, puh. 050 409 0830

Linkki liikenne- ja viestintäministeriön 28.3.2019 julkaisemaan tiedotteeseen aiheesta: