Tiedote maakunnan yhteistyöryhmän kokouksesta

19.12.2018

Kulunut vuosi on ollut hankerintamalla vilkas

Kuluneen vuoden aikana on maakunnassamme haettu rahoitusta lukuisiin kehittämis- ja investointihankkeisiin. Rahallisesti viime kevään rakennerahastohauissa (ESR ja EAKR) Etelä-Pohjanmaalla haettiin hankkeisiin tukea yhteensä 2,9 miljoonaa euroa. Syksyn aikana maakunnan yhteistyöryhmän sihteeristön käsittelyn läpi on kulkenut kehittämishankkeita kokonaiskustannusarvioltaan noin 3,6 miljoonan euron edestä. Tässä ovat mukana EU-rahoitteiset ESR- ja EAKR-hankkeet sekä kansallisesti rahoitetut AIKO-hankkeet.

Hankkeet ovat kohdentuneet monipuolisesti Etelä-Pohjanmaan maakuntaohjelman painopisteille. Myönteisenä esimerkkinä voidaan nostaa esiin useat eri toimialojen digitalisaatiokehitystä ja -osaamista vahvistavat hankkeet.

Seuraava rakennerahastohankkeiden haku avautuu vielä ennen joulua ja päättyy maaliskuun alussa 2019. Haettavana on EAKR-rahoitusta Etelä-Pohjanmaan alueellisesta rahoituskehyksestä noin 1,7 miljoonaa euroa. Myös ESR-rahoitusta on kohtuullisesti käytettävissä.

Tässä haussa tavoitellaan EAKR-hakemuksia erityisesti kiertotalouteen ja digitalisaation edistämiseen liittyviin teemoihin siten, että hankkeiden tarpeellisuus on perusteltu elinkeinoelämän esiin nostamien kehittämistarpeiden pohjalta. Yritysten osallisuuteen hankkeissa ja hankkeiden yritysvaikutuksiin, esimerkiksi tuotekehityksen, kilpailukyvyn, kasvun ja kansainvälistymisen näkökulmista, tulee kiinnittää hakemuksissa erityistä huomiota.

EAKR-rahoitusta voi hakea myös muihin hankkeisiin, kuten biotalouden uusiin ratkaisuihin, älykkäisiin ja energiatehokkaisiin järjestelmiin sekä energiaosaamisen vahvistamiseen ja palvelu- ja elämystuotannon uudistamiseen.

Myös ESR-rahoituksella voidaan edistää yritysten ja oppilaitosten yhteistyötapojen ja toimintamallien kehittämistä. Hankkeiden odotetaan lisäävän osaavan työvoiman saatavuutta aloilla, joilla on pulaa työntekijöistä. Hankkeita toivotaan toteutettavan laajassa ja eri toimijoiden tekemisiä täydentävässä yhteistyössä.

Kasvuyrittäjyyden edistäminen maakunnassa

Kokouksessa kuultiin Etelä-Pohjanmaan Kauppakamarin toimitusjohtajan Pertti Kinnusen katsaus kasvuyrittäjyyden edistämiseksi tehdyistä toimenpiteistä. Kinnunen kertoi, että toimenpiteitä on tehty viime vuosina yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Kasvuyrittäjyysohjelma polkaistiin käyntiin Seinäjoen ammattikorkeakoulun vetämänä vuonna 2011 ja heti seuraavana vuotena perustettiin eri toimijoista koottu Kasvuyrittäjyysfoorumi, joka järjesti aina vuoteen 2016 saakka Grow Up -kasvuyrityskilpailun. Seinäjoen ammattikorkeakoulu järjesti lisäksi opiskelijoille suunnatun Grow Up Students -kilpailun vuosina 2017–2018. Oman kasvuyrityskilpailun järjestämisestä luovuttiin vuonna 2017 ja liityttiin valtakunnalliseen Kasvu Open -kilpailuun. Suupohjassa järjestettiin oma Kasvu Open jo vuonna 2017 ja Etelä-Pohjanmaalla heti seuraavana vuotena. Vuoden 2019 Kasvu Open -kilpailussa Suupohja yhdistyy Etelä-Pohjanmaan Kasvu Openiin.

Sekä Grow Up että nyt Kasvu Open ovat olleet menestyksiä. Eteläpohjalaisten yritysten osallistumisaktiivisuus on ollut erittäin hyvää. Tänä vuonna valtakunnalliseen kilpailuun osallistui Uudenmaan jälkeen toiseksi eniten yrityksiä juuri Etelä-Pohjanmaalta, yhteensä 84 kpl. Myös osallistuneiden yritysten laatu oli korkea, mistä todisteena ovat kisan 30 eteläpohjalaista finalistia.

Aloittaville yrityksille tarjoaa apua muun muassa Uusyrityskeskus ja pk-yritysten omistajanvaihdosasioissa auttaa Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät. Etelä-Pohjanmaan Kauppakamari on muun muassa kehittänyt yritysten hallitustyöskentelyä tarjoamalla koulutusta. Kauppakamari osallistuu myös tiiviisti Kasvuyrittäjyysfoorumin toimintaan sekä kasvukilpailuihin osallistuneiden sparraukseen ja ohjaamiseen erilaisten kasvupalveluiden pariin.

Lisätietoja:

Vs. maakuntajohtaja Antti Saartenoja