Vaasa-Seinäjoki-Jyväskylä-liikennekäytävän kehittämiseen uutta potkua

31.10.2019

Valtatien 18 kehittämistä pitkään edistänyt Valtatie 18 -seurantaryhmä kokoontui 30.10.2019 Seinäjoella ensimmäistä kertaa uuden puheenjohtajansa kansanedustaja Mikko Savolan johdolla. Seurantaryhmä päätti laajentaa katsantoaan koskemaan koko poikittaista liikennekäytävää huomioiden siten jatkossa myös rautateiden kehittämis- ja edistämistoimenpiteet. Samalla myös nimi muutetaan muotoon Vaasa-Seinäjoki-Jyväskylä-liikennekäytävän kehittämisryhmä.

- Liikennepolitiikassa tapahtuu parhaillaan paljon muutoksia, jotka edellyttävät laajempien ylimaakunnallisten yhteysvälien kokonaisvaltaista tarkastelua, yhteysvälin pullonkaulakohteiden priorisointia ja strategista edunvalvontaa, kertoo ryhmän puheenjohtaja Mikko Savola.

Kehittämisryhmä tulee seuraavaksi pyytämään Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen liikennekäytävään kuuluvilta kunnilta ja valtion virastoilta nimeämispyynnöt edustajistaan ja sen jälkeen käynnistämään yhteysväliselvityksen toteuttamis- ja suunnittelukohteiden marssijärjestyksen selvittämiseksi.

- Kohteiden, kuten esimerkiksi Pelmaan risteys, Multian oikaisu tai Haapamäen radan henkilöliikenteen kehittäminen, saaminen osaksi valtakunnallista 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa edellyttää maakuntien toimijoiden yhteistä näkemystä kehittämispolusta ja vahvaa yhteistä vaikuttamista maakuntaliittojen toimesta. Myös keskuskaupunkien tukea tarvitaan, Savola jatkaa.

Kehittämistyöryhmän varapuheenjohtajana toimii Keuruun kaupunginjohtaja Hannu Mars ja pääsihteerinä Etelä-Pohjanmaan liiton vs. suunnittelujohtaja Markus Erkkilä.

Lisätietoja:

• Puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Savola, p. 040 575 8498
  • Varapuheenjohtaja, Keuruun kaupunginjohtaja Hannu Mars, 040 643 0655
  • Pääsihteeri, Etelä-Pohjanmaan liiton vs. suunnittelujohtaja Markus Erkkilä, 040 356 8044