Työttömyysaste

Päivitetty 28.09.2018

Työttömyysaste on työttömien osuus työvoimasta. Työ- ja elinkeinoministeriön työnvälitystilaston mukaan vuonna 2017 Etelä-Pohjanmaan työttömyysaste oli keskimäärin 8,9 prosenttia, kun koko maassa vastaava lukema oli 11,5 prosenttia. Maakunnan työttömyysaste on koko 2010-luvun ajan pysytellyt valtakunnallisen keskiarvon alapuolella.

Vuosina 2009–2017 maakunnan työttömyysaste on vaihdellut 7,7 prosentin ja 10,8 prosentin välillä. Kunnittain tarkasteltuna erot työttömyysasteessa ovat melko suuria. Vuonna 2017 korkein työttömyysaste oli Soinissa (10,8 %). Soinin lisäksi viisi muuta kuntaa ylitti maakunnan keskimääräisen työttömyysasteen (8,9 %): Alajärvi, Kauhajoki, Kurikka, Seinäjoki ja Ähtäri. Alhaisin työttömyysaste vuonna 2017 Etelä-Pohjanmaalla oli Isojoella sekä Kuortaneella, 6,9 prosenttia.

Tilastokeskuksen työvoimatutkimus ei ole vertailukelpoinen Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston tai TEM:n työnvälitystilaston lukujen kanssa.

Työttömyysaste 2009-2017

Työttömyysaste Etelä-Pohjanmaalla kunnittain 2009-2017