VUODEN NUORI ETELÄPOHJALAINEN TAITEILIJA

Etelä-Pohjanmaalla toteutettiin Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailu kolme kertaa vuosina 2015-2017. Kilpailun järjesti Etelä-Pohjanmaan liitto yhdessä Etelä-Pohjanmaan kuvataideverkoston kanssa. Verkostoon ovat kuuluneet maakunnan taidemuseot ja ympärivuotisesti toimivat näyttelygalleriat (Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseo - Nelimarkka-museo Alajärveltä, Lapuan Taidemuseo, Patruunagalleria Lapualta, Seinäjoen taidehalli, Varikkogalleria Seinäjoelta, Taidekeskus Harri Alavudelta, Kauhajoen Hella-galleria ja Ähtärin Pirkanpohja).

Tänä vuonna kilpailun osalta pidetään taukoa ja sen sijaan järjestetään kolmen vuoden kilpailujen finalistien yhteisnäyttely Seinäjoen taidehallissa 10.11.2018–17.2.2019. Näyttelyn taiteilijat ovat Mari Hallapuro, Heikki Hautala, Hanne Kontiola, J-P Köykkä, Jaana Maijala, Jukka Nokua, Mervi Patala, Ville Vuorenmaa ja Katri Yli-Erkkilä.

Näyttelyn kuraattoritiimissä olivat mukana näyttelykoordinaattori Sanna Karimäki-Nuutinen Seinäjoen taidehallilta, vt. museon johtaja Elina Alkio Nelimarkka-museolta, museolehtori Kirsi-Maria Tuomisto Lapuan Taidemuseolta sekä kehittämissuunnittelija Tuija Ahola Etelä-Pohjanmaan liitosta.