Kulttuurikaffeilla kehystetään Etelä-Pohjanmaan kulttuurin tilannekuvaa

Etelä-Pohjanmaan nykyinen kulttuuristrategia Etelä-Pohjanmaa – Jotakin parempaa on voimassa vuoteen 2025 saakka ja onkin tullut aika käynnistää uuden strategian laadinta. Etelä-Pohjanmaan liitto kutsuu kaikki mukaan kulttuurikaffeille keskiviikkona 21.8.2024 klo 9–11.30 OmaSp Stadionille Seinäjoelle kuulolle sekä keskustelemaan Etelä-Pohjanmaan kulttuurin tilannekuvasta (osoite Alaseinäjoenkatu 15).

Alueen kulttuurin tilannekuvaa kehystetään kulttuurikaffeilla tilastotietojen ja viime vuonna tehdyn kulttuurin kuntakierroksen avulla. Etelä-Pohjanmaa näyttäytyy tilastojen häntäpäässä, kun tarkastellaan esimerkiksi alueelle kohdentuvia kulttuurialan valtionosuuksia ja -avustuksia. Toisaalta kuntien käyttömenoja ja avustuksia kulttuuriin katsottaessa pääsemme jo lähelle valtakunnallista keskiarvoa, ja elokuvateattereissa meillä puolestaan on asiakaspaikkoja asukkaita kohden keskimääräistä enemmän. Mutta millaiselta Etelä-Pohjanmaa näyttää tulevaisuudessa, kun tutkitaan vaikkapa väestökehitystä ja elinkeinotoimintaa ennakoivia tilastoja? Ja miten tätä kaikkea tietoa tulisi hyödyntää strategiatyön pohjana? Elokuun kulttuurikaffeilla päästään myös keskustelemaan, millaista tulevaisuuden kulttuuristrategiaa Etelä-Pohjanmaalla halutaan tehdä.

• Aamukahvit
  • Etelä-Pohjanmaa myllerrysten keskellä
    yhteyspäällikkö Miika Laurila, innovaatiot ja ennakointi -tehtäväalue, Etelä-Pohjanmaan liitto
  • Pellon laidalta museoon on pitkä matka – Kulttuurin kuntakatsaus Etelä-Pohjanmaalta
    kehittämisasiantuntija Marika Puntala, kulttuurin tehtäväalue, Etelä-Pohjanmaan liitto
  • Vaikuttamisen paikkoja kulttuurialan tilastojen valossa
    kulttuuripäällikkö Hanna Hangasluoma, kulttuurin tehtäväalue, Etelä-Pohjanmaan liitto
  • Kysymyksiä ja keskustelua

Ilmoittautuminen

Ruokahävikin vähentämiseksi pyydämme ennakkoilmoittautumisia tilaisuuteen. Varmista paikkasi kaffipöydässä ilmoittautumalla mukaan keskiviikkoon 14.8.2024 mennessä verkkolomakkeella, joka avautuu tästä linkistä: https://forms.office.com/e/uaqqnEDQeU

Etelä-Pohjanmaan kulttuuristrategian päivitystyö jatkuu niin ikään kulttuurikaffien ja työpajojen muodossa: marraskuussa 2024 pohditaan kulttuurin tulevaisuuskuvaa ja tammi-helmikuussa 2025 menetelmiä ja mahdollisuuksia toivotun tulevaisuuden saavuttamiseksi.

Tutustu Etelä-Pohjanmaan nykyiseen kulttuuristrategiaan tästä:
Etelä-Pohjanmaa – Jotakin parempaa. Kulttuuristrategia vuosille 2019–2025, (pdf)

Lisätietoja

• Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuuripäällikkö Hanna Hangasluoma, p. 040 751 5610, hanna.hangasluoma(a)etela-pohjanmaa.fi
  • Etelä-Pohjanmaan liiton kehittämisasiantuntija Marika Puntala, p. 040 623 6623, marika.puntala(a)etela-pohjanmaa.fi