Äänestäminen kannattaa aina, myös EU-vaaleissa

Euroopan unionin lippu salossa liehumassa.

Europarlamenttivaalit ovat käynnissä ja ne ovat saaneet suomalaisten kiinnostuksen kasvamaan aikaisempiin vuosiin verrattuna. EU-vaalit ovat tärkeät myös Etelä-Pohjanmaalla, sillä äänestämällä vaikutetaan moniin paikallisiin asioihin. Miksi siis kannattaa muistaa äänestää?

Europarlamenttivaalien ennakkoäänestys on alkanut. Äänestäminen EU-vaaleissa näyttäisi kiinnostavan suomalaisia enemmän kuin aikaisemmilla kerroilla. Huhtikuussa julkaistun Eurobarometrin mukaan 64 prosenttia suomalaisista on nyt kiinnostuneita EU-vaaleista, kun edellisten vaalien alla luku oli 44 prosenttia. Kiinnostuksen nousu saattaa liittyä EU:n roolin korostumiseen epävakaassa maailmantilanteessa.

Suomessa äänestysaktiivisuus EU-vaaleissa on ollut tyypillisesti alhaisempi kuin kansallisissa vaaleissa. Vuonna 2019 äänestysprosentti oli 42,7, mikä oli hieman korkeampi kuin edellisissä EU-vaaleissa vuonna 2014, jolloin äänestysprosentti oli 39,1. Tapahtuukohan suomalaisten äänestysaktiivisuudessa jälleen positiivinen nytkähdys tämän vuoden vaaleissa?

Miksi EU-vaalit ovat tärkeät myös Etelä-Pohjanmaalla?

Äänestämällä EU-vaaleissa vaikutetaan moniin keskeisiin asioihin, jotka vaikuttavat myös eteläpohjalaisten elämään. Kuntaliiton tekemän tutkimuksen mukaan 45 % kuntien asioista juontaa juurensa EU:hun ja näin ollen EU vaikuttaa myös Etelä-Pohjanmaan kuntien toimintaan, asukkaiden elämään ja yrittäjiin – eli meihin jokaiseen. Vaikutukset heijastuvat myös oleellisesti maakuntien toimintaan.

Eteläpohjalaisia on tänä keväänä puhututtanut niin EU:n maatalous- ja metsäpolitiikka, työperäinen maahanmuutto kuin turvallisuusasiatkin. Teemat ovat tärkeitä koko maakunnalle, sille ne vaikuttavat myös alueen elinvoimaisuuteen, taloudelliseen hyvinvointiin ja työllisyyteen. Näistä teemoista keskusteltiin panelistien voimin mm. toukokuun EU-vaalitapahtumassa.

Miksi kannattaa äänestää?

EU-vaalit ovat yksi maailman suurimmista demokraattisista tapahtumista. Syitä äänestää EU-vaaleissa on monia:

• Äänestäminen on keskeinen tapa osallistua demokraattiseen prosessiin ja vaikuttaa siihen, kuka tekee päätöksiä sinun puolestasi Euroopan parlamentissa.
  • Euroopan parlamentti on merkittävä lainsäätäjä, joka vaikuttaa moniin elämänalueisiin kuten ympäristönsuojeluun, kuluttajansuojaan, työelämään ja digitaalisiin oikeuksiin.
  • Euroopan parlamentti osallistuu EU:n budjetin hyväksymiseen ja valvontaan, joten äänestäminen vaikuttaa siihen, mihin yhteisiä varoja käytetään.
  • Euroopan unioni on merkittävä kansainvälinen toimija ja äänestämällä voit vaikuttaa ulkopolitiikkaan, kauppapolitiikkaan ja kehitysyhteistyöhön.
  • Äänestäminen vaikuttaa siihen, mihin suuntaan EU:ta viedään seuraavien viiden vuoden aikana. Äänestysaktiivisuus antaa vahvan viestin poliittisista prioriteeteista.

Lisää syitä äänestää löydät europarlamenttivaalien viralliselta verkkosivulta.

Käytä ääntäsi!

Äänestää voi ennakkoon Suomessa 29.5.–4.6. ja ulkomailla 29.5.–1.6. missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa. Mukaan tarvitsee vain voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen kuten passin tai ajokortin. Lähimmän ennakkoäänestyspaikan voi katsoa osoitteesta vaalit.fi. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 9.6.2024. Vaalipiirinä on koko Suomi.

Hyppää EU-vaalitunnelmiin

Seinäjoen keskustorilla järjestettiin la 11.5.2024 EU-vaalitapahtuma, jossa virittäydyttiin toden teolla vaalitunnelmaan Etelä-Pohjanmaa edellä. Päivän aikana huippuehdokkaat kohtasivat vaalipaneelissa, maakunnan nuorten vaikuttajaryhmät keskustelivat EU:n tulevaisuudesta ja äänestäjillä oli mahdollisuus tavata puolueiden edustajia telttapisteillä. Tunnelmaa nostatti nuorten kuoroesitys ja taikuri viihdytti perheen pienimpiä.

Vielä ehdit hyppäämään vaalitunnelmiin alla olevien kuvien kautta tai katsomalla vaikka tallenteen tapahtuman paneelikeskustelusta Etelä-Pohjanmaan liiton YouTube-kanavalta. Keskusteluissa tentattiin panelisteilta Etelä-Pohjanmaalle tärkeistä teemoista, joten suosittelemme videon katsomista!

Kuvia EU-vaalitapahtumasta

Seinäjoen toripaviljongin rappusilla seisomassa juontajat Ville ja Piia.
Kuva 1. Juontajina toimivat Etelä-Pohjanmaan BELC-jäsenet Ville Heikkilä ja Piia Kattelus-Kilpeläinen.
Yhdeksän panelistia istumassa Seinäjoen toripaviljongissa ja juontaja seisomassa heidän oikealla puolellaan.
Kuva 2. EU-paneelikeskustelu Etelä-Pohjanmaalle tärkeistä teemoista. Panelisteina vasemmalta oikealle: Jouni Jussinniemi (vas.), Mika Lintilä (kesk.), Aki Ruotsala (kd.), Janne Sankelo (kok.), Veikko Vallin (ps.), Nina Nummela (liik.), Eero Heinäluoma (sd.), Atte Harjanne (vihr.) ja Anna-Maja Henriksson (r.). Juontajana toimi Kauhajoki-lehden päätoimittaja Tuomas Koivuniemi.
Yleisöä paikalla EU-vaalipaneelin aikana paviljongin edustalla.
Kuva 3. EU-vaalipaneeli keräsi mukavasti yleisöä (© Pertti Kallio).
Taikuri pukeutuneena silinterinhattuun ja pupu-aiheiseen puvuntakkiin.
Kuva 4. Taikuri Markku Anttila viihdyttämässä perheen pienimpiä.
Kuva 5. Tapahtuma houkutteli paikalle väkeä (© Pertti Kallio).
Nuoret keskustelemassa istualteen Seinäjoen keskustorin paviljonkikatoksen alla.
Kuva 6. Nuorten vaikuttajaryhmien keskusteluosuus EU:n tulevaisuudesta. Keskustelijoina vasemmasta oikealle: Toivo Antila (Seinäjoen seurakunnan vaikuttajaryhmän jäsen), Onerva Niemi (Leader Suupohjan nuorisojaoston jäsen), Eetu Setälä (Etelä-Pohjanmaan nuorisovaltuuston puheenjohtaja) ja Hannu Laturi (Etelä-Pohjanmaan maaseutunuorten puheenjohtaja). Juontajana Pomedian toimittaja Julia Jaakkola.
EU-tietokeskuksen telttapisteellä lepattaa EU-lippuviiri ja Europe Direct -beach flag.
Kuva 7. Etelä-Pohjanmaan EU-tietokeskuksen telttapisteellä välitettiin tietoa EU:sta ja jaettiin sadalle ensimmäiselle pullakahvit.

Lisätietoja: Julia Haapasaari, viestintäsuunnittelija, Etelä-Pohjanmaan EU-tietokeskus, p. 0400 241 813, julia.haapasaari@etela-pohjanmaa.fi.

Logo, jossa Euroopan unionin lippu ja teksti Europe Direct Etelä-Pohjanmaalla. Etelä-Pohjanmaan EU-tietokeskus selvittää, miten osaamisen vuosi näyttäytyy maakunnassa.