Ilmastoriskikävely konkretisoi ilmastonmuutoksen vaikutuksia Seinäjoella

Miten kaupunkiympäristössä voidaan varautua lisääntyviin helteisiin ja rankkasateisiin?

Kierroksella opitaan, miten ilmastonmuutos näkyy kaupunkirakenteessa ja otetaan huomioon suunnittelussa nyt ja tulevaisuudessa. Kierroksella asiantuntijat Seinäjoen kaupungilta, Etelä-Pohjanmaan liitosta ja ELY-keskukselta analysoivat ilmastonmuutoksen vaikutuksia kaupunkiympäristöön. Kävelyllä pohditaan myös ratkaisuja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen. Tapahtuman kohderyhmänä ovat kuntapäättäjät ja asukkaat.

Tapahtuma on osa Ilmastokestävä Etelä-Pohjanmaa -hanketta.

Aika: 3.9. klo 16.30–18.00

Lähtö- ja paluupaikka: Vaasantien alkupää, junaradan pohjoispuolella oleva Teboilin parkkipaikka.
Ilmoittautumiset: Liisa-Maija Hurmeelle 27.8. mennessä, liisa-maija.hurme@etela-pohjanmaa.fi

Ilmastokestävä Etelä-Pohjanmaa -logo, jossa tekstin lisäksi sateenvarjo.

Ohjelma:

Projektipäällikkö Liisa-Maija Hurme, EP-liitto: Tilaisuuden avaus ja ilmastoriskit rakennetussa ympäristössä.

Kohde 1.
Kaavoitusjohtaja Martti Norja, Seinäjoen kaupunki: Vaasantien bulevardisointisuunnitelma.
Maakunta-arkkitehti Annukka Kuoppala, EP liitto: Monihyötyiset viheralueet muuttuvassa ilmastossa.

Kohde 2.
Kaupunginpuutarhuri Kari Hirvensalo ja viheraluesuunnittelija Anna Wahlberg, Seinäjoen kaupunki: ilmastonmuutokseen sopeutuva kasvillisuus, vieraslajit ja hallittu hoitamattomuus.

Kohde 3.
Vesitalousasiantuntija Juhani Huhtamäki, Ely-keskus: vesistörakenteet ja tulvasuojelu.

Kohde 4.
Yhdyskuntatekniikan suunnittelupäällikkö Keijo Kaistila, Seinäjoen kaupunki: Minkälaisia haasteita ilmastoriskit tuovat yhdyskuntatekniikan suunnittelulle?

Kohde 5.
Ympäristönsuojelujohtaja Hanna Latva-Kiskola, Seinäjoen kaupunki: Kestävä liikkuminen.

Ilmakuva Seinäjoen kaupungista, johon on merkitty numeroin tapahtumakuvauksen tekstissä mainitut paikat.
Euroopan unionin osa-rahoituksen logo
Etelä-Pohjanmaan liiton logo, jossa teksti Etelä-Pohjanmaan liitto, The Regional Council of South Ostrobothnia sekä kuva peltoaukeasta.