Etelä-Pohjanmaan kulttuuripalvelutarjotin – Kulttuuria hyvinvoinnin tueksi

Nainen silittää hevosen turpaa.
Sonja Jokiniva pyörittää Luovuuden lakeus -yritystään Lapuan Tiistenjoella ja Törnävän Piirillä. Yritys tarjoaa hyvinvointipalveluita monipuolisesti. Palveluntuottajien ajatuksia kulttuurihyvinvoinnista löydät kulttuurilehti Ilmiöstä 2/2021. Kuva: Katariina Vestergård

Etelä-Pohjanmaan kulttuuripalvelutarjotin esittelee alueella toimivien taiteen ja kulttuurin tekijöiden palveluita. Tarjottimen tarkoituksena on edistää kulttuurihyvinvointipalveluiden käyttöä alueella sekä tukea alueemme asukkaiden hyvinvointia taiteen ja kulttuurin keinoin.

Maailman terveysjärjestö WHO:n vuonna 2019 julkaisema raportti taiteen ja kulttuurin terveysvaikutuksista on siivittänyt keskustelua taidesisältöjen vaikuttavuudesta. Tutkimusten mukaan taide voi muun muassa lievittää kipua ja vähentää lääkehoidon tarvetta sekä auttaa vähentämään yksinäisyyttä ja sosiaalista eristäytyneisyyttä. Kasvavan tietoisuuden toivotaan realisoituvan kulttuuripalveluiden käytön lisääntymisenä Etelä-Pohjanmaan maakunnan alueella.

Tarjottimelta löytyy erilaisia osallistavia taidetyöpajoja, kuten vauvojen värikylpyä, tanssiliiketerapiaa, nuorten taidetyöpajasisältöjä sekä ikääntyvien kulttuurituokioiden sisältöjä. Kaupankäynti tapahtuu suoraan palveluntarjoajan (taiteen tai kulttuurin tekijän) ja tilaajan välillä.

– Elinvoimainen kulttuurikenttä on tärkeä osa maaseudun vetovoimaa, mutta kaikki ymmärtävät, että ilman töitä taiteilijan on vaikea jäädä alueelle, summaa tarjotinta valmistellut projektikoordinaattori Päivi Alaniska.

Tarjotin on suunnattu erityisesti julkiselle puolelle alueen kuntiin, kaupunkeihin ja kuntayhtymiin.

– Laki kuntien kulttuuritoiminnasta edellyttää kunnilta toimenpiteitä, jotka mahdollistavat kulttuurin kokemisen kaikille asukkaille osana hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Lisäksi laki velvoittaa luomaan edellytyksiä ammattimaisen kulttuurikentän toiminnalle, muistuttaa kulttuuripäällikkö Hanna Hangasluoma Etelä-Pohjanmaan liitosta.

Moni toimija hankkii kulttuurihyvinvointipalveluita ensimmäistä kertaa. Tätä varten tarjottimen loppuun on kerätty tärkeitä asioita –listaus, jota tilaaja voi tarkastella.

– Suuri osa palveluista on räätälöitävissä kohderyhmän tarpeisiin. Palvelut tuodaan asiakkaan luo asumisyksikköön, osastolle tai ryhmän kokoontumispaikkaan. Keskustelu juuri oman kohderyhmän ja tilan ominaispiirteistä palveluntarjoajan kanssa on todella tärkeä. Kootuista palvelusisällöistä toivotaan myös palautetta, joiden pohjalta sisältöjä osataan kehittää oikeaan suuntaan, summaa Alaniska.

Kulttuuripalvelutarjotin:

• 49 palvelua