Kolme erilaista tulevaisuusskenaariota Etelä-Pohjanmaalle

Kolme vaihtoehtoista skenaariota kuvitettuna taideteoksin.
Ville Vuorenmaa: Vanha tulevaisuus, Lumisadetta, The world is not evil © Kuvasto 2024

Viime vuosina globaalilla tasolla on tapahtunut merkittäviä muutoksia. Turvallisuuspolitiikka on mullistunut, kansainväliset arvoketjut ovat muuttuneet ja teknologian kehitys on kiihtynyt entisestään. Lisäksi ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät yhä enemmän maakuntamme toimintaympäristössä, ja väestönkehitys sekä elinkeinoelämän uudistuminen vaativat jatkuvia toimenpiteitä.

Muutosten keskellä on entistä tärkeämpää olla selvillä nykyhetken tilannekuvasta, pyrkiä ennakoimaan tulevia kehityskulkuja ja kirkastaa tavoitteet, joilla rakennetaan Etelä-Pohjanmaalle myönteistä tulevaisuutta. Etelä-Pohjanmaan liitto valmistelee parhaillaan uutta maakuntastrategiaa, jossa asetetaan pitkän aikavälin tavoitteet ja toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi.

Osana maakuntastrategian valmistelua olemme laatineet yhdessä maakunnan toimijoiden kanssa kolme erilaista tulevaisuuden skenaariota, joita hyödynnämme tavoitteiden asetannassa. Nämä kuvaukset tulevaisuuden toimintaympäristöstä eivät ole ennusteita, vaan tarkoituksena oli rakentaa uskottavia kuvauksia erilaisista tulevaisuuksista ja niihin johtavista kehityskuluista.

Skenaariot vuodelle 2050

Kolme erilaista tulevaisuusskenaariota Etelä-Pohjanmaalle ovat:

• Työn ja tuotannon uusjako
  • Säännellen uudistettu
  • Kilpailua ja omavaraisuutta

Skenaariotyöllä halusimme avartaa näkymiä ja sanoittaa, mitä tulevina vuosikymmeninä voisi mahdollisesti tapahtua. Tulevaisuus ei etene suoraviivaisesti, eikä skenaarioiden oleteta toteutuvan sellaisenaan. Skenaarioiden tarkoituksena on toimia ajattelun tukena ja ne antavat mahdollisuuden pohtia, millaisia kehityskulkuja nykyhetkessä havaitsemamme muutoskulut voivat tuottaa tai miten piilevät ilmiöt tai heikot signaalit voisivat muovata tulevaisuutta.

Toivomuksena on myös, että maakunnan toimijat hyödyntäisivät myös itse näitä skenaarioita omassa strategiatyössä tai ylipäätänsä tulevaisuusajattelun virittäjänä. Skenaarioihin pääsee tutustumaan tarkemmin Etelä-Pohjanmaan liiton Tilannekuva ja tulevaisuustyö -sivuilta.

Etelä-Pohjanmaan tulevaisuus on maakunnan asukkaiden omissa käsissä

Liian usein kuulee puheita, joissa Etelä-Pohjanmaan ja suurten kaupunkien ulkopuolisten alueiden tulevaisuus nähdään synkkänä. Hiljainen hiipuminen nähdään vääjäämättömänä ja vaihtoehdottomana. Tämä ajattelutapa on torjuttava, koska pessimismi ja puheet synkästä tulevaisuudesta voivat toimia itsensä toteuttavana ennusteena.

Realismi on kuitenkin pidettävä mukana ja tiedostettava, että kukaan ei tule ulkoapäin maakuntaamme pelastamaan, vaan vastuu ja mahdollisuudet ovat meillä itsellämme. Etelä-Pohjanmaalla on aidosti ainutlaatuisia vahvuuksia, jotka voivat kantaa myös tulevaisuudessa. Meidän tuleekin keskittyä siihen, mitä toivomme tulevaisuudelta, mikä on mahdollista ja miten pystymme sen saavuttamaan. Yksin kukaan ei pysty muuttamaan maakunnan tulevaisuuden suuntaa, vaan siihen pystymme yhdessä.

Lisätietoja: yhteyspäällikkö Miika Laurila, puh. 040 6603 733