Tuulivoimaloiden kierrättäminen luo mahdollisuuksia

Tuulimylly ja kurkiaura sinistä taivasta vasten

BIOWIND-hankkeessa järjestettiin hanketapaaminen Belgian Leuvenissa 18.–19. kesäkuuta 2024. Vierailun teemana oli tuulivoimaloiden purkaminen sekä kierrättäminen; erityisesti tuulivoimaloiden siivet ovat monimutkaistaneet kierrätysprosessia, sillä ne sisältävät lasikuidun lisäksi erilaisia komposiittimateriaaleja, jotka ovat haasteellisia kierrättää.

Hanketapaamisen ensimmäisenä päivänä keskityttiin hankkeen hallinnollisiin asioihin sekä esiteltiin partnerimaiden tekemiä analyysejä tuulivoiman hyväksyttävyyteen liittyen. Eteläpohjalaisten esityksen aiheena oli ”Alueviranomaisten hallinnointivalmiuksien ja -tarpeiden kartoittaminen tuulivoimapolitiikan tehokasta täytäntöönpanoa varten”.  Keskustelimme myös tulevasta hanketapaamisesta Suomessa, jolloin eurooppalaiset partnerit saapuvat Etelä-Pohjanmaan lakeuksille lokakuun alussa.

Ihmisiä ryhmäkuvassa.
Tapaaminen Belgiassa keräsi mukaansa useita sidosryhmäläisiä sekä mielenkiintoisia asiantuntijoita.

Innovatiiviset ajatukset tuulivoimaloiden kierrättämisen tukena

Toisena päivänä mukaan liittyivät myös useat sidosryhmäläiset, mikä toi päivään uusia näkökulmia ja ajatuksia. Päivä oli täynnä mielenkiintoisia esityksiä, joissa käsiteltiin tuulivoimaloiden purkamista ja kierrättämistä. Erityisen mieleenpainuva oli hollantilaisen yrittäjän esitys, jossa hän kertoi, kuinka puretun tuulivoimalan osia voidaan innovatiivisesti hyödyntää esimerkiksi lasten leikkikenttien rakentamisessa kaupungeissa. Lisäksi toinen yrittäjä esitteli konseptinsa tuulivoimaloiden jälleenmyynnistä, mikä mahdollistaa purettujen voimaloiden uudelleenasennuksen toiseen paikkaan. Tämä tarjoaa edullisemman vaihtoehdon tuulivoiman hyödyntämiseen niille, jotka eivät halua investoida uuteen voimalaan.

Tuulivoimalasta kierrätettyjä elementtejä uusiokäytössä.
Innovatiivinen ajattelutapa mahdollistaa ratkaisuja monimutkaisiinkin haasteisiin. Esimerkkejä siitä, mihin kaikkeen purettua tuulivoimalaa voidaan hyödyntää.

Kun tuulivoima on Suomessa vielä suhteellisen nuori ja kehittyvä energiamuoto, asiantuntijoilla on tilaisuus kehittää uusia konsepteja ja innovaatioita liittyen tuulivoimaloiden purkamiseen ja kierrätykseen. Nykyteknologian edistysaskeleet ovat pidentäneet tuulivoimaloiden käyttöikää jopa 35 vuoteen, ja kehityksen ennakoidaan jatkuvan vielä tulevaisuudessakin.

Teksti: Adam Lenkiewicz

Aiheesta lisää

Tutustu Jorma Tuomiston kirjoittamaan Tuulivoimaloiden kiertotaloudesta -artikkeliin Seinäjoen ammattikorkeakoulun sivuilla