Etelä-Pohjanmaan kulttuurikartta on matkailijan muistilista

Krokotiilihahmoinen taideteos.

Oletkos jo kuullut villistä Alpon savannista? Tai poikennut Suomen pesäpallomuseossa? Etelä-Pohjanmaa on todellakin täynnä kulttuuria! Alueemme kulttuuritarjonnan valikoituihin helmiin pääsee tutustumaan maksutta verkkopalvelussa nimeltä Etelä-Pohjanmaan kulttuurikartta. Navigoi osoitteeseen epliitto.fi/kulttuurikartta ja ylläty.

Aina ei kannata lähteä lakeutta edemmäs

Etelä-Pohjanmaan kulttuurikartta on oivallinen muistilista matkailijoille ja myös maakunnan asukkaille.

– Aina ei tarvitse eikä kannatakaan lähteä lakeutta edemmäs kulttuurimatkailemaan, sillä maakuntamme on täynnä toinen toistaan kiehtovampia kohteita ja tunteikkaita tarinoita, Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuuripäällikkö Hanna Hangasluoma iloitsee.

Esimerkiksi Kauhajoella sijaitsevalla Alpon savannilla vilistää kansantaiteilija Alpo Koivumäen (1939–2023) hauskoja ja hurjia eläinveistoksia. Maaseudun Sivistysliitto valitsi Koivumäen vuoden 2023 ITE-taiteilijaksi: 30-vuotinen ura nosti hänet ITE-taiteilijoiden klassikoiden joukkoon ja tunnetuksi ulkomaita myöten.

Vimpelissä puolestaan sijaitsee Suomen ainoa pesäpallomuseo – missäs muuallakaan kuin legendaarisen Saarikentän kupeessa! Pesäpallomuseo kokoaa kansallispelimme historiaa yhteen aina Tahko Pihkalan ajoista nykypäiviin kuvin, tarinoin, mitalein, pelivälinein ja -puvuin. Museoon pääsee tutustumaan myös 360°-virtuaalinäyttelyn avulla.

Lähes 150 kulttuurikohdetta

Kulttuurikartalle on koottu kaikkiaan lähes 150 kohdetta. Jokaisesta Etelä-Pohjanmaan 18 kunnasta on useampi kohde mukana. Valintaa on tehty yhteistyössä kuntien kulttuurivastaavien kanssa ja myös avoin hakukierros on järjestetty viimeksi puolitoista vuotta sitten.

– Tänä kesänä kartan tutkimista on helpotettu erivärisillä kohdeluokituksilla. Jos omana erityisenä mielenkiintona on vaikkapa arkkitehtuuri, pääsee kartalta yhdellä silmäyksellä katsomaan, missä päin Etelä-Pohjanmaata sijaitsevat kulttuurikartalle valikoidut arkkitehtoniset kohteet, liiton kehittämisasiantuntija Marika Puntala vinkkaa.

Luokkina ovat myös museot, taidekohteet, tapahtumat, kirkot ja muut kirkolliset kohteet, luonto, muistomerkit ja muut historialliset nähtävyydet sekä muut kulttuurikartan kohteet.

Kartta on luotu vuonna 2021 osana opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa alueellista kulttuurin kehittämistehtävää, Kulttuurin paikkaa. Vuosina 2020–2022 toteutetusta tehtävästä vastasivat Etelä-Pohjanmaan liitto ja Seinäjoen kaupungin kulttuuripalvelut. Karttaa on kehitetty edelleen liiton vetämässä Kulttuurin paikka II -kehittämistehtävässä, jolle on saatu OKM:n jatkorahoitus vuosille 2023–2024. Kehittämistehtävillä pyritään varmistamaan, että Etelä-Pohjanmaalla voidaan tulevaisuudessakin elää kulttuurisesti rikasta ja hyvinvoivaa elämää. Kulttuurikartta pysyy verkossa myös Kulttuurin paikka II:n päätyttyä ja sen päivittämisestä vastaa Etelä-Pohjanmaan liitto.

• Etelä-Pohjanmaan liiton kehittämisasiantuntija Marika Puntala,
    p. 040 623 6623, marika.puntala(a)etela-pohjanmaa.fi
  • Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuuripäällikkö Hanna Hangasluoma.
    p. 040 751 5610, hanna.hangasluoma(a)etela-pohjanmaa.fi