Maakuntaan on luvassa lisää laajakaistayhteyksiä

Verkkokaapeli.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom käynnisti uuden laajakaistatukiohjelman 3.2.2022. Ohjelman tavoitteena on tukea laajakaistaverkkojen rakentamista alueilla, joille verkkoja ei markkinaehtoisesti todennäköisesti rakennettaisi. Tukiohjelma rahoitetaan EU:n elpymis- ja palautumistukivälineestä, ja se on suuruudeltaan 32 miljoonaa euroa.

Etelä-Pohjanmaalla kiinteitä ja nopeudeltaan vähintään 100 Mbit/s laajakaistayhteyksiä on saatavilla tällä hetkellä heikosti verrattuna maan keskitasoon. Noin 54 prosentille maakuntamme kotitalouksista oli vuoden 2022 lopussa saatavilla kiinteä ja nopeudeltaan vähintään 100 Mbit/s laajakaistayhteys. Tällaisten laajakaistayhteyksien saatavuus oli puolestaan koko maassa vuoden 2022 lopussa 73 prosenttia.

Laajakaistatukiohjelma Etelä-Pohjanmaalla

Laajakaistatukiohjelma päättyy nyt kuluvan vuoden lopussa. Etelä-Pohjanmaan kunnat ovat hakeneet tukea yhteensä 2,3 miljoonan euron edestä. Traficom on jo myöntänyt maakunnan laajakaistahankkeisiin noin 2,2 miljoonaa euroa tukea ja lisäksi Seinäjoen Ämmälänkylän alueen – arvoltaan 77 550 euron suuruinen – hakemus on vielä käsittelyssä.

Tukea on myönnetty kolmelle toimijalle: Sunet – Suupohjan Seutuverkko Oy, Alajärven puhelinosuuskunta ja Lounea Palvelut Oy. Jokainen toimija on saanut kaksi tukipäätöstä, joiden avulla laajakaistayhteyksiä on määrä rakentaa ympäri maakuntaa. Uusia yhteyksiä on luvassa Kurikan, Kauhavan, Lapuan ja Seinäjoen alueilla.

Lisätietoja: projektipäällikkö Tapani Tarri, p. 040 6412 866.