Sana-aarteista kulttuurihyvinvointia

Vihreä traktori punaisten ulkorakennusten edessä.

Sanataidetta ikäihmisille – Ordkonst för äldre on Taiteen edistämiskeskus Taiken rahoittama hanke, jonka avulla tehdään valtakunnalliseen tv-levitykseen OnniTV:n kautta sanataideohjelmaa. Ikäihmisille suunnatussa seitsemän jakson ohjelmasarjassa ”Sana-aarteita – Ordskatter” liikutaan maatilan ympäristössä, jossa kohdataan sekä visuaalisesti että sanataiteen keinoin mm. maatilan eläimiä, eri kulkuvälineitä, luontoa sekä eri työtehtäviä. Lisäksi ruoka, käsityöt ja perheeseen liittyvät sanat ja teemat tulevat jaksoissa esille. Ohjelmaa kuljettavat eteenpäin erilaiset lorut, vanhat sanonnat ja arvoitukset sekä kahden esiintyjän riimittelevä vuoropuhelu. Jokainen ohjelmajakso on siis täynnä leikittelyä sanoilla, joihin ikäihmisenkin on helppo samaistua lapsuudesta tuttujen loru- ja kuvamuistojen kautta.

Sana-aarteita – Ordskatter” on uudenlainen ikäihmisiä tavoittava kulttuurihetki. OnniTV on katsottavissa omasta televisiosta tai tietokoneelta niin kotona kuin vaikkapa sairaalassa tai palvelutalossa. Viisitoista minuuttia kestävä sanataidehetki tuodaan siis helposti saavutettavaksi jokaisen kotiin. Jokaista seitsemää ohjelmajaksoa esitetään viisi kertaa 1.10.-31.12.2023 aikana.

Sana-aarteita – Ordskatter” ohjelman avulla voidaan luoda kulttuurihyvinvointia laajalle alueelle. Vanhat kansanperinteestä kumpuavat lorut ja sananlaskut virkistävät mieltä, tuottavat iloa ja vireyttävät muistia. Ohjelman avulla mieleen nousee muistoja lapsuudesta ja nuoruudesta, mikä tukee ikääntyneiden vuorovaikutusta lähipiirin kanssa. Omien muistojen jakaminen ja niistä keskusteleminen on tärkeä asia sekä ikäihmisille itselleen, että heidän lähipiirilleen.

Sanataidetta ikäihmisille – Ordkonst för äldre on Etelä-Pohjanmaan liiton, Pohjanmaan liiton sekä KulturÖsterbottenin yhteishanke. TV-ohjelman lisäksi hanke pilotoi sanataidetyöpajaa palvelutaloissa Evijärvellä, Laihialla sekä Kruunupyyssä. Sanataidetyöpajan materiaali linkittyy ”Sana-aarteita – Ordskatter” ohjelmasarjan jaksojen teemoihin. Materiaali on syksyllä saatavilla pilottikohteista ja hankkeen järjestämän vapaaehtoisten sanataidelähettiläiden koulutuksessa. Tv-ohjelmassa on kaksi ruotsinkielistä ja viisi suomenkielistä jaksoa. Ohjelman tuottaa ISLE Art Industries Oy.

Lisätietoja:

Sanataidetta ikäihmisille -hanke
Leena Ylimäki
040 1942 093
leena.ylimaki@etela-pohjanmaa.fi

OnniTV
Sami Hautaniemi
sami@onnitv.fi

Etelä-Pohjanmaan liiton, Pohjanmaan liiton, KulturÖsterbottenin sekä Taiteen edistämiskeskuksen logot.