Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija on Noora Ojanperä ja yleisön suosikki Eeva-Marja Saarinen

Noora Ojanpera teoskuva i like danger, v.2020 online-teos.
Kuvakaappaus Noora Ojanperän online-teoksesta ”i like danger”. Teos on katsottavissa osoitteessa: https://www.ilikedanger.fi/
VAROITUS: Teos sisältää vilkkuvia valoja ja kuvioita, jotka voivat olla haitaksi joillekin katsojille ja aiheuttaa migreenin tai epileptisen kohtauksen.

Tuomaristo on valinnut Vuoden nuoreksi eteläpohjalaiseksi taiteilijaksi seinäjokelaissyntyisen Noora Ojanperän. Yleisö valitsi omaksi suosikikseen kauhajokelaislähtöisen Eeva-Marja Saarisen. Voittajat julkistettiin Etelä-Pohjanmaan Maakuntajuhlassa Kalevan Navetassa Seinäjoella 4. marraskuuta.

Voittajalla tunnistettava tyyli

Etelä-Pohjanmaan galleriaverkosto ja Etelä-Pohjanmaan liitto järjestivät
Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailun nyt viidettä kertaa. Osallistujia oli yhteensä 23, joista ammattilaistuomaristo valitsi kuusi finalistia verkkonäyttelyyn ja yleisöäänestykseen. Ojanperän ja Saarisen lisäksi finaalissa olivat: Sofi Häkkinen, JP Köykkä, Jukka Nokua ja Essi Maaria Orpana.

Vuoden nuoreksi eteläpohjalaiseksi taiteilijaksi valittu Noora Ojanperä teki tuomaristoon lähtemättömän vaikutuksen kilpailuun valitsemillaan videoteoksillaan. Etenkin online-teoksen vuorovaikutteisuus katsojan ja taiteen välillä sai ammattilaisraadilta kiitosta. Teosmuotona online-videota pidettiin raikkaana uutuutena.

– Vaikka Ojanperän taiteessa on vahvasti nykyajan henkeä reflektoivaa estetiikkaa, on taiteilijan tyyli tunnistettava ja omaperäinen. Hän tekee taidettaan varmalla otteella ja kumartelematta ketään tai mitään, tuomaristo toteaa.

Noora Ojanperä on syntynyt vuonna 1993 Seinäjoella. Hän asuu ja työskentelee nykyisin Keravalla. Ojanperä on valmistunut Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiasta kuvataiteilijaksi vuonna 2020.

Yleisön suosikiksi selvällä äänimäärällä

Taiteilijat saivat osallistua kilpailuun 3−5 teoksella, jotka arvioituaan tuomaristo valitsi sekä finalistit että voittajan. Verkkonäyttelyyn jokainen finalisti sai valita kaksi työtään esille. Kahden viikon ajan avoinna olleessa yleisöäänestyksessä annettiin kaikkiaan huimat 954 ääntä. Saarinen saavutti yleisön suosikin aseman selvällä äänienemmistöllä. Tuomaristo pitää Saarista teknisesti taitavana maalarina ja hänen taidettaan yllätyksellisenä. Teoksista avautuu jokaisella katselukerralla uusi näkökulma.

Eeva-Marja Saarinen on syntynyt vuonna 1989 Kauhajoella. Hän asuu nykyisin Helsingissä ja on valmistunut taidemaalariksi Vapaasta Taidekoulusta vuonna 2020.

– Liikkeen ja muutoksen tematiikka kiinnostavat taiteen lähtökohtina. Jos taidettani pitäisi kuvata parilla sanalla, niin sanoisin orgaanisuus ja intuitiivisuus. Mitään ei voi pakottaa haluttuun muotoon, vaan muoto tulee itsestään, Saarinen kuvailee.

Kokonaisuudessaan nuorten taiteilijoiden taso oli tuomariston mukaan tänä vuonna erittäin hyvä ja osallistujamäärä korkea. Nyt saavutettiin eniten osanottajia sitten ensimmäisen kilpailuvuoden (2015) jälkeen. Kokonaisuus oli ilahduttavan monipuolinen ja kuvataiteen tekniikoiltaan monialainen. Kilpailijoiden ikäjakauma oli vuodesta 1986 aina 1996 syntyneisiin.

Etelä-Pohjanmaan Maakuntajuhlassa stipendipalkinnot voittajille ojensivat Nelimarkka-museon museotoimenjohtaja Elina Alkio ja Etelä-Pohjanmaan maakuntahallituksen puheenjohtaja Kai Pöntinen.

Eeva-Marja Saarisen teos Satuja rakkaudesta.

Taustatietoja kilpailusta

Ensimmäisen kilpailun vuonna 2015 voitti lapualaislähtöinen Ville Vuorenmaa ja yleisön suosikiksi äänestyksessä nousi alajärveläissyntyinen Mari Hallapuro. Vuoden 2016 kilpailun voittaja oli seinäjokelainen Katri Yli-Erkkilä ja yleisön suosikki Peräseinäjoelta syntyisin oleva Mervi Patala. Vuoden 2017 nuori eteläpohjalainen taiteilija ja myös yleisön suosikki oli seinäjokelaissyntyinen Heidi Katajamäki. Vuoden 2019 nuori eteläpohjalainen taiteilija oli Tuomas Linna. Hänen sukujuurensa ovat Alavudella. Yleisön suosikki oli kauhavalaissyntyinen Emma Peura.

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailun tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna taidekuraattori Sanna Karimäki-Nuutinen Seinäjoen Taidehallista, museolehtori Elina Suutari Nelimarkka-museosta ja museolehtori Kirsi-Maria Tuomisto Lapuan Taidemuseosta. Sihteerinä toimi kehittämisasiantuntija Marika Puntala Etelä-Pohjanmaan liitosta.

Kilpailun järjestävässä Etelä-Pohjanmaan galleriaverkostossa ovat mukana maakunnan taidemuseot ja näyttelygalleriat, joilla on säännöllistä, ympärivuotista näyttelytoimintaa. Verkostoon kuuluvat: Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseo/ Nelimarkka-museo Alajärveltä, Lapuan Taidemuseo ja Patruunagalleria Lapualta, Seinäjoen Taidehalli, Varikkogalleria Seinäjoelta, Taidekeskus Harri Alavudelta, Kauhajoen Hella-galleria, Pirkanpohjan taidekeskus Ähtäristä, Pohjanmaan valokuvakeskus Lapualta ja Kaari-Galleria Kauhavalta. Lisäksi galleriaverkostossa on edustus Etelä-Pohjanmaan liitosta.

Lisätietoja voittajista

Lisätietoja kilpailusta