Tiedote maakuntahallituksen kokouksesta 27.8.2024

Puheenjohtajan nuija.

Maakuntakaava 2050 etenee maakuntavaltuuston käsittelyyn

Maakuntahallitus päätti osaltaan hyväksyä Etelä-Pohjanmaan maakuntakaavan ja esittää sen hyväksymistä maakuntavaltuustolle.

Maakuntahallituksen varajäsen Ville Ala-aho esitti kokouksessa, että maakuntakaava 2050 palautetaan valmisteluun Lappajärvellä sijaitsevan Iso Saapasnevan tuulivoima-alueen palauttamiseksi maakuntakaavaan. Esitys raukesi kannattamattomana.

Maakuntavaltuusto käsittelee maakuntakaava 2050:n hyväksymistä kokouksessaan 16.9.2024, jolloin on tarkoitus päättää myös aiempien maakuntakaavojen kumoamisesta. Kumoaminen koskee Etelä-Pohjanmaan kokonaismaakuntakaavaa sekä kolmea vaihemaakuntakaavaa, jotka käsittelevät muun muassa tuulivoimaa, kauppaa, liikennettä, turvetuotantoa ja bioenergialaitoksia.

Maakuntakaava 2050:n valmistelu alkoi vuonna 2021, ja kaavaluonnos oli nähtävillä alkuvuonna 2023. Kaavaehdotus oli julkisesti esillä viranomaiskuulemisen jälkeen, ja maakuntahallitus hyväksyi muistutuksiin annetut vastineet kesäkuussa 2024.

Lisätietoja: vs. suunnittelujohtaja Antti Saartenoja, p. 050 3479845, ja ympäristösuunnittelija Mari Väänänen, p. 0400 24364.

Etelä-Pohjanmaan liitolta potti SeAMKin aloituspaikkojen lisäämiseen

Maakuntahallitus päätti osoittaa 100 000 euroa Seinäjoen ammattikorkeakoulun aloituspaikkojen lisäämiseen.

Etelä-Pohjanmaan liitto on ollut pitkään aktiivisesti mukana kehittämässä maakunnan korkeakoulutoimintaa. Liitto on muun muassa avustanut Etelä-Pohjanmaan korkeakoulusäätiötä vuosittaisella pääomasijoituksella.

Maakuntavaltuusto on varannut 500 000 euroa seuraavalle viidelle vuodelle aloituspaikkojen lisäämiseen. Vuodelle 2024 maakuntahallitus osoittaa rahan liiton budjetista.

– Haasteet korkeakoulutoiminnan kentällä eivät ole ainakaan vähenemässä maakuntamme osalta. Siksi on tärkeää suunnata liiton panostukset sinne, missä niillä kulloinkin on eniten vaikuttavuutta, maakuntajohtaja Heli Seppelvirta sanoo.

Lisätietoja: maakuntajohtaja Heli Seppelvirta, puh. 040 5294 638, hallintojohtaja Jari Iso-Koivisto, puh. 040 356 3910

Elinvoimakeskukset rakennettava täyden palvelun ELY-keskusten pohjalta

Etelä-Pohjanmaan liitto katsoo, että uudet Elinvoimakeskukset tulisi rakentaa täyden palvelun ELY-keskusten pohjalta. Valtion aluehallintouudistuksen myötä Seinäjoelle suunniteltu päätoimipaikka saa myönteistä tukea, mutta esitys sisältää kuitenkin muutoksia, jotka ovat omiaan heikentämään Etelä-Pohjanmaan Elinvoimakeskuksen toimintaedellytyksiä.

Nykyisellään Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on kolmen pohjalaismaakunnan, Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan sekä Pohjanmaan, alueella ainoa täyden palvelun ELY-keskus. Esityksen mukaan pohjalaismaakuntiin perustettaisiin kaksi pienempää Elinvoimakeskusta. Etelä-Pohjanmaan Elinvoimakeskuksen pääpaikaksi tulisi Seinäjoki, ja Pohjanmaan sekä Keski-Pohjanmaan kattavan Elinvoimakeskuksen päätoimipaikaksi Vaasa ja sivutoimipaikaksi Kokkola.

–  Etelä-Pohjanmaan liitto katsoo, että hallitusohjelman kirjauksen mukaisesti myös uusi Etelä-Pohjanmaan Elinvoimakeskus tulee rakentaa täyden palvelun ELY-keskuksen pohjalle, ja se voi jatkossakin palvella yhteisesti jokaista kolmea pohjalaismaakuntaa molemmilla kotimaisilla kielillä, Seppelvirta sanoo.

Etelä-Pohjanmaalle aiemmin keskitettyjä tehtäviä on suunnitteilla siirtää muihin Elinvoimakeskuksiin. Esimerkiksi tällä hetkellä Etelä-Pohjanmaalla hoidettavat vesitaloustehtävät keskitetään esityksen mukaan Lounais-Suomen Elinvoimakeskukseen.

– Vesipiireistä lähtien pohjalaismaakunnat ovat olleet valtion vesiosaamisen keskittymä, minkä vuoksi tehtäviä on keskitetty alueellemme. Tehtävien siirto Etelä-Pohjanmaalta ei ole perusteltua, Seppelvirta toteaa.

Etelä-Pohjanmaan liitto ei myöskään kannata nykyisen Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen liikennevastuualueen jakamista kahtia Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan Elinvoimakeskusten välillä. Liitto katsoo, ettei maanteiden pitoon, liikennejärjestelmän toimivuuteen, liikenneturvallisuuteen sekä tie- ja liikenneoloihin liittyviä tehtäviä ole kannattavaa eriyttää toisistaan, vaan tehtävät tulee säilyttää yhtenä kokonaisuutena Etelä-Pohjanmaan Elinvoimakeskuksessa.

Lakiesityksessä Elinvoimakeskusten tehtäväksi on kirjattu myös alueiden kehittäminen. Nykyisessä aluekehityslainsäädännössä maakuntien liitot määritellään yksiselitteisesti aluekehitysviranomaisiksi. Aluekehityslainsäädännössä määriteltyä liittojen aluekehitystehtävää ja Elinvoimakeskusten elinvoimatehtävää ei tule hämärtää uudella lainsäädännöllä, vaan selkeyttää tehtäviä ja rooleja.

Etelä-Pohjanmaan liitto pitää valtionhallinnon alueellista toimivaltaa ja aitoa läsnäoloa äärimmäisen tärkeänä tekijänä valtion, maakuntien ja kuntien välisen kumppanuuden kehittämisessä. Valtion rooli alueiden tasapainoisen kehityksen turvaajana on kiistaton, ja valtionhallinnon työpaikkojen tasapuolisella jakautumisella eri maakuntiin on suuri merkitys. Etelä-Pohjanmaa on tässä suhteessa maakunnista viimeisten joukossa.

Etelä-Pohjanmaan liiton näkemykset tuodaan esiin valtiovarainministeriölle toimitettavassa lausunnossa valtion aluehallintouudistukseen liittyen. Valtion aluehallinnon uudistuksessa perustetaan uusi valtakunnallinen Lupa- ja valvontavirasto sekä kymmenen alueellista elinvoimakeskusta.

Lisätietoja: maakuntajohtaja Heli Seppelvirta, puh. 040 5294 638.