Tiedote maakunnan yhteistyöryhmän kokouksesta 25.10.2024

EU-lippulogo, jossa teksti Euroopan unionin osarahoittama.

Etelä-Pohjanmaalle lähes 13 miljoonaa euroa alue- ja rakennepolitiikan rahoitusta vuodelle 2025

Maakunnan yhteistyöryhmä (MYR) on tehnyt päätöksen vuoden 2025 EU:n alue- ja rakennepolitiikan rahoituksen jaosta Etelä-Pohjanmaan liiton ja Keski-Suomen ELY-keskuksen kesken. MYR tarkasteli samalla alustavia linjauksia rahoituksen kohdentamiseksi vuonna 2026.

Vuonna 2025 Etelä-Pohjanmaa saa Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) lähes 8,15 miljoonaa euroa. Summasta puolet ohjataan ELY-keskukselle, joka tukee rahoituksella pk-yritysten kehitys- ja investointihankkeita. Niiden tavoitteena on parantaa pk-yritysten kansainvälistymistä, tuottavuutta, resurssitehokkuutta sekä tutkimus- ja kehitystoimintaa.

Toinen puolikas EAKR-rahoituksesta kohdennetaan Etelä-Pohjanmaan liitolle, joka kohdistaa rahoituksen mm. kuntapohjaisten kehitysyhtiöiden, kuntien sekä ammatillisten oppilaitosten ja korkeakoulujen kehityshankkeisiin. Niiden tavoitteena on mm. edistää vihreää siirtymää, kiertotaloutta, biotaloutta sekä digitalisaatiota ja uusien teknologioiden tuomia liiketoimintamahdollisuuksia.

Euroopan sosiaalirahasto plussasta (ESR+) kohdennetaan Etelä-Pohjanmaalle noin 2,2 miljoonaa euroa. ELY-keskus käyttää rahaston varoja työllisyyden, osaamisen, osallisuuden sekä lastensuojelun sosiaalisten innovaatioiden kehittämiseen.

Lisäksi Oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF) on maakuntaan tulossa noin 1,6 miljoonaa euroa, jotka jaetaan ELY-keskuksen pk-yrityksille myöntämän rahoituksen sekä Etelä-Pohjanmaan liiton kautta rahoitettavien hankkeiden kesken. JTF-rahoituksen tavoitteena on tukea toimia, joilla lievennetään energiaturpeesta luopumisen vaikutuksia. Rahoitusta suunnataan Etelä-Pohjanmaan elinkeinoelämän kehittämiseen, osaamisen vahvistamiseen sekä uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden hankkeisiin.

Aluekehitysjohtaja Heli Rintalan mukaan vuoden 2026 rahoitus tulee olemaan ensi vuoden tasolla, ja sen jakautumista on suunniteltu toteutettavan samoin linjauksin. Vuoden 2026 osalta tilannetta arvioidaan tarkemmin ensi syksynä.

– Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -ohjelman toimeenpano on edennyt merkittävästi. Maakuntaan on jo tähän mennessä myönnetty ohjelman mukaisia tukia Keski-Suomen ELY-keskuksen ja Etelä-Pohjanmaan liiton kautta yhteensä noin 43 miljoonan euron edestä, ja uusia hakemuksia käsitellään parhaillaan, Rintala sanoo.

JTF-rahoituksen siirto Keski-Suomen ELY-keskukselta Etelä-Pohjanmaan liitolle vahvistettiin

Maakunnan yhteistyöryhmä päätti hyväksyä JTF-valtuuden siirron Keski-Suomen ELY-keskukselta Etelä-Pohjanmaan liitolle. Siirrettävän rahoituksen yhteissumma on miljoona euroa ja se koskee aiempien vuosien valtuuksia.

– Valtuuden siirto tukee Etelä-Pohjanmaan tavoitteita hyödyntää tehokkaasti JTF-rahoitusta ja lisää esimerkiksi elinkeinotoiminnan monipuolistamiseen liittyvien aluekehityshankkeiden rahoitusmahdollisuuksia. Sekä Etelä-Pohjanmaan liitolla että ELY-keskuksilla on jatkossakin valmius tarvittaessa siirtää valtuuksia, jotta rahoitus voidaan kohdentaa parhaalla mahdollisella tavalla maakunnan kasvun ja kehityksen tueksi, maakunnan yhteistyöryhmän puheenjohtaja Jukka Joensuu toteaa.

JTF-rahoitusta Järviseudulle yli miljoonan euron uuden teknologian hankekokonaisuuteen

Maakunnan yhteistyöryhmä puoltaa rahoitettavaksi RoboMetal ja Vihreät tekijät -hankekokonaisuutta JTF-rahastosta. Kokonaisuuteen kuuluu RoboMetal-investointihanke sekä Vihreät tekijät -kehittämishanke. Kummankin hankkeen hakija on Järviseudun Koulutuskuntayhtymä.

RoboMetal-investointihanke kehittää robotiikan ja digitalisaation osaamista sekä vahvistaa alueen taloutta kestävin digitaalisin ratkaisuin. Vimpelin toimipaikkaan rakennetaan metallialan oppimisympäristö, Alajärven toimipaikkaan luodaan virtuaalioppimisympäristö ja lisäksi koko aluetta palvelemaan panostetaan liikkuvaan rekan kontissa toimivaan oppimisympäristöön.

Vihreät tekijät -kehittämishanke on ryhmähanke, jossa ovat Järviseudun Koulutuskuntayhtymän lisäksi mukana Thermopolis Oy sekä Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu Oy. Hankkeen tavoitteena on lieventää turpeen energiankäytön vähentämisen vaikutuksia ja edistää vihreää siirtymää, joka tukee kestävää taloutta ja kasvua.

Hankkeessa varmistetaan, että opiskelijat, työntekijät, työttömyysuhan alla olevat ja yrittäjät saavat kestävän kehityksen mukaiset taidot, erityisesti kiertotalouden, energiatehokkuuden ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen osalta. Yrittäjille kehitetään vihreän siirtymän palvelupolku ja testataan uusia työkaluja yrittäjyyden tueksi.

Lisäksi tuetaan kestävän kehityksen tavoitteita hyödyntämällä oppimisympäristöissä uuden teknologian ratkaisuja, kuten virtuaalisuutta, robotiikkaa ja simulaatioita.

Järviseudun Koulutuskuntayhtymän RoboMetal-investointihankkeen kokonaiskustannukset ja -rahoitus ovat yhteensä 454 872 euroa. Vihreät tekijät -kehittämishankkeen kokonaiskustannukset ja -rahoitus ovat yhteensä 558 987 euroa.  Hankkeiden rahoittaja on Etelä-Pohjanmaan liitto.