Valtatie 19:n parantamiselle Kivisaari–Atria-välillä on kiireellinen tarve 


Rekka ja liikennettä valtatiellä 19.
Kuva: Destia.

Valtatie 19:n liikenneturvallisuus ja välityskyky välillä Kivisaari–Atria ovat herättäneet laajaa huolta. Yhteysvälin ongelmat, erityisesti Nurmonjoen ylittävä Penttilän silta ja Tepontien liittymä, ovat olleet tiedossa jo pitkään.  

Onnettomuustilastot kertovat karua kieltä: vuosien 2018–2024 välillä on tapahtunut neljä vakavaa kohtaamisonnettomuutta, joissa on menehtynyt kuusi henkilöä. Viimeisin tapaus 22.11.2024 johti kahden pienen lapsen kuolemaan ja yhden vakavaan loukkaantumiseen. 

Turvallisuustilannetta on pyritty parantamaan asettamalla alueelle tilapäinen 60 km/h nopeusrajoitus. Tämä ratkaisu ei kuitenkaan vastaa pitkän aikavälin tarpeita, sillä liikennemäärät, noin 12 000 ajoneuvoa päivässä – joista 10 prosenttia on raskasta liikennettä – edellyttävät tiestöltä huomattavasti parempaa välityskykyä ja turvallisuutta. 

– Positiivisena asiana mainittakoon, että tiesuunnitelma yhteysvälin parantamiseksi on valmis. Suunnitelman mukaan väli rakennetaan kaksiajorataiseksi keskikaiteella, sillat peruskorjataan ja tasoristeykset poistetaan, vs. suunnittelujohtaja Antti Saartenoja sanoo. 

Hankkeen kustannusarvio on noin 49 miljoonaa euroa, ja sen hyöty-kustannussuhde on 1,3, mikä tekee siitä yhteiskuntataloudellisesti kannattavan. Saartenojan mukaan vähimmillään tarvittaisiin 11 miljoonaa euroa sillan korjaukseen ja tasoristeyksen poistamiseen. 

Valtatie 19:n kehittäminen vastaisi paitsi liikenneturvallisuuden vaatimuksiin mutta myös pääväyläasetuksen mukaisiin palvelutavoitteisiin. Nopean päätöksenteon ja rahoituksen turvin hanke voitaisiin käynnistää viivytyksettä ja ongelmat ratkaista pysyvästi.