Maakuntaohjelman arviointiraportti valmistunut ja uuden ohjelman toimeenpano käynnistynyt – mitä kehitettävää?

Etelä-Pohjanmaan maakuntastrategia-asiakirjoja vierekkäin ja lomittain pöydän päällä esillä.

Etelä-Pohjanmaan maakuntaohjelman 2022–2025 arvioinnin loppuraportti on valmistunut. Raportti osoittaa ohjelman tavoitteiden ja painopisteiden olevan edelleen ajankohtaisia koko maakunnassa, mutta kehittämistarpeita löytynee myös juuri valmisteilla olevalle maakuntaohjelmakaudelle 2026–2029.

Etelä-Pohjanmaan maakuntaohjelman 2022–2025 tavoitteita, vaikuttavuutta ja toimenpiteitä on arvioitu Länsi-Suomen yhteisessä maakuntaohjelmien loppuraportissa (pdf). Arvioinnin kohteena korostuivat sisällöllisesti ja tavoitetasolla kilpailukykyyn, väestörakenteeseen, osaamiseen, kestävään kehitykseen, hyvinvointiin ja digitalisaatioon liittyvät kysymykset.

Tavoitteet vastaavat maakunnan tarpeita

Arvioinnin perusteella Etelä-Pohjanmaan maakuntaohjelman tavoitteet ja painopisteet on valittu onnistuneesti, ja ne palvelevat hyvin koko maakuntaa kuntakoosta riippumatta. Tavoitteita pidetään sopivan yleisinä, mikä mahdollistaa toimijoiden tarttumisen kiinni toimenpiteiden toteuttamiseen.

Kehittämiskohteina nousivat kuitenkin esiin toimenpiteiden sisällön selkeyttäminen ja kirkastaminen sekä viestinnän kehittäminen maakuntaohjelman laadintaprosessin ympärille. Laadintaprosessiin toivotaan myös vahvemmin nuorten ja yritysten osallistamista.

– Uuden maakuntaohjelman työstämiseen ovat lämpimästi tervetulleita niin nuoret että yritysten edustajatkin. On tärkeää, että myös heidän näkemyksiään otetaan jatkossakin huomioon maakuntaohjelman sisällisissä painotuksissa, mainitsee kehittämisasiantuntija Julia Haapasaari.

Konkreettiset vaikutukset lupaavia

Kokonaisuudessaan maakuntaohjelmalla nähdään olevan vahva rooli ja vaikutus maakunnan kehittämisessä. Ohjelma on toiminut tärkeänä yhdistävä tekijänä maakunnan eri toimijoiden välillä ja kansainvälisen yhteistyön kehittämisessä, mutta myös hankerahoituksen ohjaamisessa alueelle.

Arvion mukaan alustavia vaikutuksia on jo havaittavissa eri osa-alueilla, mutta erityisesti edunvalvonnan osalta ja kestävän ruokaekosysteemin painopisteessä. Kestävään ruokaekosysteemiin ja biotalouden uusiin ratkaisuihin Etelä-Pohjanmaan liitto on myöntänyt kyseisellä ohjelmakaudella toiseksi eniten rahoitusta, noin 4,4 miljoonaa euroa.

Tekoälyä, ympäristöä ja turvallisuutta

Vaikka nykyisen maakuntaohjelman tavoitteet vastaavat pitkälti maakunnan tarpeita ja heijastavat maakunnan kehitysnäkymiä, ovat uudenlaiset haasteet ja kehittämistarpeet huomioitava myös seuraavan ohjelman työstämisessä.

Arvioinnin mukaan nostettavia teemoja ovat mm. turvallisuuden huomioiminen ja tekoälyyn panostaminen, jonka nähdään antavan etenkin yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia vahvistaen alueen elinvoimaa. Keskeisinä nostoina ovat myös ympäristö- ja ilmastopolitiikan vaikutukset maakuntaan ja sosiaalisen kestävyyden vahvistaminen maakuntaohjelmassa.

– Teknologian kehitys etenee kiihtyvästi ja esimerkiksi tekoälyn käyttö on kasvanut huomattavasti viimeisten vuosien aikana, mikä on hyvä huomioida vahvemmin myös tulevassa maakuntaohjelmassa, kertoo yhteyspäällikkö Miika Laurila.

Maakuntaohjelman 2026–2029 valmistelu käynnissä – osallistu työhön!

Etelä-Pohjanmaan maakuntaohjelman 2026–2029 valmistelu on käynnistynyt tuoreiden skenaarioiden siivittämänä kohti pitkän aikavälin strategisten tavoitteiden pohdintaa. Asiakirja laaditaan siten, että se hyväksytään maakuntavaltuustossa joulukuussa 2025. Lisätietoja maakuntaohjelman käynnistämisestä löytyy liiton verkkosivuilta.

Etelä-Pohjanmaan liitto järjestää maakuntaohjelmatyön käynnistämisen myötä tulevaisuusfoorumin to 10.10. klo 12:30–15:30 Seinäjoella (Frami B, Auditorio 2). Foorumissa julkistetaan tuoreimmat Etelä-Pohjanmaan skenaarionäkymät vuodelle 2050 ja käynnistetään eteläpohjalainen ohjelmatyö keskustellen ja yhdessä tehden. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan viimeistään ke 2.10. klo 16 liiton tapahtumakalenterin kautta.

Tervetuloa!

Lisätietoja: kehittämisasiantuntija Julia Haapasaari ja yhteyspäällikkö Miika Laurila (etunimi.sukunimi@etela-pohjanmaa.fi).