Mitä on eteläpohjalainen kulttuuri tulevaisuudessa?

Olen kiitollisin mielin kesästä. Tarjolla oli sopivassa suhteessa lepoa, aurinkoa, puuhastelua kotona sekä kulttuurielämyksiä lähellä ja vähän kauempanakin. Ehdimme myös mökkeilemään koko perheen voimin. Aurinko, kesä ja loma saa kaiken tavallisenkin tuntumaan jotenkin astetta paremmalta, sillä kiireettömyydellä on ihmeellisen voimauttava vaikutus ihmisen mieleen. Tässä energisessä olotilassa onkin sopiva hetki lähteä visioimaan tulevaisuutta ja pohtimaan kehittämistyölle suuntaa.

Strategisesti ittellisiä yhdessä?

Julkisten organisaatioiden strategioita parjataan toisinaan itsensä toistamisesta ja siitä, että siellä toistuvat strategia toisensa jälkeen samat teemat ja asiat. Näin ei kuitenkaan ole pakko olla. Strategiahan rakentuu kuitenkin aina osiensa summasta ja siitä, mitä asioita yhteiseen keskusteluun tuodaan ja nostetaan ja mitkä koetaan yhteisesti tärkeiksi. Strategia on ennen kaikkea yhteisten päämäärien ääneen sanoittamista ja niihin sitoutumista.

Onkin tiettävästi helpompi suunnitella ja toivoa toisten varaan, ikään kuin elää toiveajattelussa siitä, että miten tulevaisuudessa pitäisi asioita hoitaa ja millä rahoituksella. Nyt kuitenkin peräänkuulutan eteläpohjalaista yritteliäisyyttä, kökkähenkeä ja ittellisyyttä hyödynnettäväksi uudenlaisella tavalla. Miten voisimme olla ittellisiä yhdessä? Tai mitä voisimme saada aikaan yrittämällä yhdessä? En tokikaan tarkoita yhteistä yritystä tai konkreettista kökkärupeamaa, vaan enemmänkin sitä joukkuehenkeä ja ”me-tunnetta”, joka eteläpohjalaisissa elää niin sisäänrakennettuna, että sitä ei edes aina tunnisteta.

Maakunnan väki vähenee väistämättä tilastotiedon valossa tulevien vuosien aikana, mutta halutaanko eteläpohjalaisuutta silti pitää hengissä, yhtenä Suomen tunnistetuimmista heimoista? Toivottavasti. Kukaan muu ei nimittäin pidä murretta elossa, ylläpidä pohjalaistalojen perinnettä, jatka jurvalaista perinneveistoa tai huolehdi eteläpohjalaisen kaksirivisen soiton jatkumisesta. Yhtä tärkeää on vaalia Aallon ainutkertaista arkkitehtuuria, jota maakunnassamme on ilahduttavan paljon, kesän huikeita tapahtumia, festivaaleja ja teattereita. Listaa eteläpohjalaisesta kulttuuriperinnöstä voisi jatkaa loputtomasti. Näiden kaikkien perinteiden jatkumisesta ja uudistumisesta päätetään lopulta meillä, täällä missä eteläpohjalaisuus elää.

Kulttuurikaan ei elä pyhällä hengellä ja kökkätyöllä. Talkootyö tekee onnelliseksi, kun sitä saa tehdä silloin tällöin hyvässä porukassa, mutta kukaan ei elä pelkällä tekemisen ilolla. Tarvitaan myös euroja ja valintoja siitä, mitä halutaan pitää hengissä – ja totta vie myös hyviä, pidempiaikaisia suunnitelmia, miten se tehdään, ja ketkä kaikki siinä työssä ovat sitoutuneesti mukana.

Sen kaiken ja hyvän perinteisen rinnalla haluaisin ja soisin olevan tilaa myös uudelle ja erilaisuudelle, moninaisuudelle, jota otettaisiin yhtä arvokkaasti vastaan kuin äidin kutoma jussipaita tai isältä saatu perintöpuukko. Uuden rakentamiselle tarvitaan tilaa niin fyysisesti kuin henkisesti, jotta jokainen tänne tulija voisi todeta olevansa tervetullut ja osa sitä porukkaa, joka tuntee olevansa “me”.

Nykytilasta kohti toivottua tulevaisuutta

Alkavaan strategiatyöhön olemme liitossa valmistautuneet jo tarkastelemalla maakunnan, kuntien ja kulttuurin tilaa nykyhetkessä sekä myös tilastojen valossa. On hyvä tietää, missä maailma makaa nyt, jotta tiedetään, missä meillä on kehitettävää ja mitä tavoitellaan seuraavaksi.

Tavoitteista voidaan tehdä hullunrohkeita tai maltillisia, mutta on tärkeää tietää minkälaisen perustuksen päälle olemme rakentamassa uutta. Ja onneksi meillä on juurevat ja hyvät perustukset, tunnistettavaa omaleimaista kulttuuria, joka tunnetaan myös valtakunnallisesti. Nyt on tuhannen taalan paikka pitää huolta siitä, että näin on jatkossakin ja että pystymme rakentamaan uusia kerroksia sekä ylittämään odotuksia tulevaisuudessakin.

Haastan käynnistyvään kulttuuristrategiatyöhön mukaan kaikki maakunnan kulttuuritoimijat ja toivotan alkavaan syksyyn kaikille työn iloa ja lempeää myötätuulta!

Tervetuloa mukaan syksyn kulttuurikaffeille kuulemaan kulttuurin tilannekuvasta keskiviikkona 21.8.2024 klo 9–11.30. Työ jatkuu visiotyön merkissä loppuvuoden aikana ja toimenpiteiden suunnitellulla alkuvuodesta 2025.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen kulttuurikaffeille Etelä-Pohjanmaan liiton verkkosivuilla tästä linkistä.

Hanna Hangasluoma
Kulttuuripäällikkö