Pyöreän pöydän ritarit merkityksellistä elämää mahdollistamassa

Kun nämä pyöreän pöydän ritarit kohtaavat, keskustelu virtaa ja polveilee. Välillä nauretaan ja sitten liikututaan. Keskusteluissa ovat läsnä ihmisyys, elämä ja kohtaaminen. Pöydässä pohditaan, miten inhimillinen ja merkityksellinen elämä varmistetaan kaikille, läpi elämänkaaren, erilaisista olosuhteista huolimatta. Nämä ritarit ovat kokoontuneet keskustelemaan näistä asioista kulttuurihyvinvoinnin näkökulmasta. Ja on kovin arvokasta – ja etuoikeutettua – saada käydä näitä keskusteluja.

Kaikki hyvä ja uusi syntyy yhdessä

Yksi pyöreä pöytä ei riitä uuden luomiseen. Pyöreitä pöytiä ja niiden ritareita tarvitaan joka puolella ja viereisiin pöytiin huutelu on erittäin sallittua. Asioiden kehittäminen vaatii pysähtymistä, kohtaamista, kuuntelua ja sitten sitä yhdessä tekemistä. Jotta asiat todella kehittyvät, työtä tulee tehdä moniammatillisessa yhteistyössä, osaamista jakaen. Tällä kertaa pyöreän pöydän ääreen ovat kokoontuneena sekä sosiaali- että kulttuurialan ammattilaisia.

Kun nyt lasketaan nämä mystiset ritarin viitat alas, niin paljastuu, että pöydän ääressä on tuikitavallisia, eteläpohjalaisia, keski-ikäisiä naisia. Työpaikkoina meillä ovat Taiteen edistämiskeskus, Etelä-Pohjanmaan liitto sekä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue. Kaikilla meillä on yksilöllinen työtausta ja samalla tämän pöydän ääressä vahvasti yhteinen päämäärä: mielekkään ja merkityksellisen elämän tukeminen.

Pitkäjänteistä työtä oikeuksien yhdenvertaisen toteutumisen puolesta

Työtä kohtaamisen, kulttuuristen oikeuksien toteutumisen ja kulttuurihyvinvoinnin eteen on tehty tällä alueella jo vuosia.

Kymmenen vuotta sitten käynnistyi Kuningasryhmä. Se oli ensimmäinen seinäjokinen harrastajateatteriryhmä, joka toimi vahvasti inkluusion ajatuksella. Ryhmään olivat tervetulleita kaikki harrastajat ja sinne kutsuttiin erityisesti erityistä tukea tarvitsevia ihmisiä. Pari vuotta myöhemmin käynnistettiin ensimmäisiä ikäihmisten kulttuurihyvinvointiin liittyviä kehittämishankkeita, joissa taidetta ja kulttuuria vietiin osaksi asumispalveluyksiköiden arkea eri puolilla Etelä-Pohjanmaata. Seinäjoella toteutuivat mm. Kohtaaminen-teatteriprojektit, jotka Kulttuurikollektiivi Silta toteutti laaja-alaisessa yhteistyössä paikallisten kulttuuri- ja sotetoimijoiden kanssa.

Teatteriesitys, jossa miesnäyttelijä pitää naisnäyttelijää olkapäistä kiinni, näyttelijät nauravat.
Lari Fills ja Miia Yli-Kivistö Kuningasroolissa-esityksessä (Kulttuurikollektiivi Silta, Seinäjoen kaupunginteatteri 2017). Kuva: Jukka Kontkanen.

Monituisista kokeiluista huolimatta vielä on matkaa siihen, että kulttuuriset oikeudet toteutuisivat tasapuolisesti kaikille. Silti kymmenessä vuodessa on päästy jo osittain pysyviin malleihin. Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan kulttuurihyvinvointisuunnitelma on hyväksytty osana Etelä-Pohjanmaan alueellista hyvinvointikertomusta ja -suunnitelmaa.  Lue lisää täältä.

Kulttuurihyvinvointisuunnitelman tavoitteena on että:

1. kulttuurihyvinvoinnin käsite ja merkitys ymmärretään laajasti, ja
  2. kulttuurihyvinvoinnin monipuoliset menetelmät vakiintuvat käyttöön osaksi monialaista yhteistyötä.

Parhaillaan kokeilemme ja kehitämme kansalaisopiston mahdollisuuksia kulttuurihyvinvointityön sisältöjen ja koordinoinnin edistämisessä. Tartumme rakenteisiin, jotka mahdollistavat kulttuurihyvinvointipalvelut jokaisen ulottuville.

Missiomme on saada kulttuurihyvinvointi juurrutettua osaksi strategisia suunnitelmia ja päätöksentekoa, jotta sen toteuttamiselle on parhaat mahdolliset edellytykset. Päämääränä on tarjota jokaiselle mielekäs ja hyvä elämä.

Kymmenen vuoden aikana useat pyöreän pöydän ritarit ovat löytäneet toisensa ja me haluamme osallistaa myös mukaan uusia  kulttuurihyvinvoinnin lähettiläitä. Liittyisitkö joukkoomme?

Kulttuurihyvinvointi on myös tavallisia arjen tekoja, esimerkiksi:

• Kuuntelet lempimusiikkiasi. Muista lisätä musiikkitahto OmaKanta-palvelun hoitotahto-kohtaan.
  • Viet lähimmäisesi keikalle tai teatteriin, eli olet mahdollistajana heille, jotka sitä tarvitsevat.
  • Jaat sosiaalipalvelun ammattilaisena asiakkaalle Kaiku-kortin asiakkaalle, jonka avulla hän pääsee veloituksetta kulttuuritoiminnan pariin. Lue lisää täältä.
  • Koet kuvataidetta näyttelytiloissa tai Y-talossa

Kulttuurihyvinvoinnilla tarkoitetaan ihmisen yksilöllistä tai yhteisöllisesti jaettua kokemusta siitä, että kulttuuri ja taide lisäävät hyvinvointia tai ovat yhteydessä siihen.

Teatteriesitys, jossa naisnäyttelijä koskettaa toista naisnäyttelijää poskesta, näyttelijät hymyilevät.
Marja-Leena Mäkelä ja Tanja Huuskonen Vanharoosa-esityksessä (Kulttuurikollektiivi Silta, Seinäjoen kaupunginteatteri 2015). Kuva: Jukka Kontkanen.

Yhteistyöllä pilvilinnoista konkretiaan

Sanotaan, että “haaveilu ei maksa mitään”, mutta kun asiat sanotaan ääneen, ne voivat toisinaan muuttua myös todeksi. Ja toden totta! Tänä vuonna taiteilijaresidenssi mahdollistaa taiteen tekijöiden ja Mahdollisuuksien talon (M-talon) asiakkaiden kohtaamisen, yhteisen ja tuntemattoman vuorovaikutuksen käynnistymisen. Istutetaan siemen, jonka kasvua on mahdoton ennustaa. Istutetaan siemen, joka jättää jälkensä jokaiseen.

Liittyisitkö joukkoomme kulttuurihyvinvoinnin lähettiläänä? Ota yhteyttä allekirjoittaneisiin.

Hanna Hangasluoma
Kulttuuripäällikkö, Etelä-Pohjanmaan liitto
hanna.hangasluoma@etela.pohjanmaa.fi

Venla Korja
Läänintaiteilija, Taiteen edistämiskeskus
venla.korja@taike.fi

Tuula Peltoniemi
Asiantuntija, Tulevaisuuden sote-keskus -hanke,
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
tuula.peltoniemi@hyvaep.fi

Blogikirjoitus on julkaistu myös Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen blogissa 3.5.2023.