Vieraskynä: Seinäjoen museot kylillä ja kulmilla

Kuvassa Susanna Tyrväinen

Seinäjoen museoiden kotipaikka on nimensä mukaisesti Seinäjoki, mutta museo toimii koko Etelä-Pohjanmaan alueella. Näin on ollut useita vuosikymmeniä. Nimi on vaihdettu maakuntamuseosta nykyiseen uuden museolain mukaisesti vuonna 2019. Maakuntamuseot ovat jääneet niin sanotusti historiaan, ja niiden tilalle on tullut alueellisia vastuutehtäviä.

Seinäjoen museot vastaa toiminta-alueellaan museotoiminnan edistämistehtävästä ja kulttuuriympäristötehtävästä. Museosta annetaan lausuntoja kaava-, metsänkäyttö- ja rakennushankkeisiin. Museosta kysytään tietoja ja neuvoja vanhoihin rakennuksiin ja arkeologiaan liittyen. Paikallismuseoita ohjataan museorakennusten kunnostuksissa, kokoelmatöissä, näyttelytoiminnassa ja yleisötyössä. Etelä-Pohjanmaalla paikallismuseota ja aktiivisia toimijoita riittääkin. Museoita voi löytää niin kuntien keskustoista kuin vähän syrjemmältä. Niitä on yli 60.

Kuvassa Kotitalousopiston esineitä

Esineitä Kotitalousopisto 100 vuotta -näyttelystä Kulttuuritalo Sanssissa Kauhajoella.
Kuva: Seinäjoen museot, Reija Teerimäki 2021.

Eteläpohjalaisuus on mukana myös Seinäjoen museoiden kokoelma- ja näyttelytoiminnassa. Kokoelmista noin 95 prosenttia koskee maakunnan elintapoja ja elinkeinoja, työtä, arkea ja juhlaa. Kokoelmissa on yhteensä 100 000 esinettä ja kuvaa. Arkistomateriaaleja on hyllymetreinä kilometrin verran.

Kuvassa Etelä-Pohjanmaan museo

Etelä-Pohjanmaan museo Törnävällä. Kuva: Seinäjoen museot.

Museon toimipisteiden näyttelyt kertovat Etelä-Pohjanmaan historiasta. Etelä-Pohjanmaan museossa Törnävällä keskitytään maakuntaan, maaseutuun ja talonpoikaisiin tapoihin sekä Östermyran kartanon historiaan. Suojeluskunta- ja Lotta Svärd -museo kertoo vapaaehtoisesta maanpuolustustyöstä. Sairaalamuseossa Törnävän Piirin alueella pääsee tutustumaan maakunnan terveydenhuollon historiaan.

Etelä-Pohjanmaan museo on ollut suljettuna vuodesta 2021 alkaen. Henkilöstöä on keskitetty tulevan Museokeskus Tiklaksen valmisteluihin, sillä museolla ei ole ollut hanketyöntekijöitä tätä varten. Samalla Törnävälle on alettu kehittää Eteläpohjalaisen kulttuuriperinnön tieto- ja palvelukeskusta. Ensimmäisenä vaiheena on toteutettu Museot ja museotaidot esiin -hanketta yhdessä Etelä-Pohjanmaan kotiseutu- ja museoyhdistyksen ja paikallismuseoiden kanssa. Kevään 2022 aikana Kivinavettaan on valmisteltu Kylillä ja kulmilla näyttely. Se esittelee rakennuskulttuuria 1800-luvulta nykypäivään. Aikamatka tehdään eteläpohjalaisin esimerkein. Lisäksi näyttelyssä nostetaan esiin eri aikojen innovaatioita ja annetaan vinkkejä rakennusten kunnostuksiin.

Kesä 2022 tulee olemaan jännittävä, kun Sairaalamuseo avautuu laajennetuin aikatauluin museon vanhojen toimipisteiden rinnalle. Voimme näin ollen tarjota melkoisen kiinnostavan sisältökokonaisuuden kolmen toimipisteen voimin.

Janitan kenkiä museon kokoelmista. Kuva: Seinäjoen museot, Elina Kankaisto 2019.

Museo on toiminut Seinäjoen kaupunginmuseona 1980-luvulta lähtien, mutta isäntäpaikkakunta on ollut aiempina vuosikymmeninä sivuosassa. Tämän vuoksi vuonna 2024 avattavassa Museokeskus Tiklaksessa tullaan keskittymään Seinäjoen tarinaan ja siitä kumpuaviin ilmiöihin. Tiklaksella satsataan erityisesti lapsiin ja lapsiperheisiin – muita ikäryhmiä unohtamatta. Myös esteettömyyttä ja saavutettavuutta pidetään tärkeinä. On tärkeää, että jokainen kävijä voi löytää museosta itselleen tärkeää, mielekästä ja merkityksellistä. Tiklaksen perusnäyttely tarjoaa kiinnostavaa tietoa ja koettavaa niin paikkakuntalaisille kuin maakunnan asukkaille ja kaupungissa vieraileville. AIKAmoisessa kaupungissa pääsee tutustumaan Seinäjoen historiaan itse toimimalla. Vaihtuvien ja popup -näyttelyiden sekä tapahtumien tuotanto on monimuotoista. Voipa museossa myös virkistäytyä hyvän kahvin sekä suolaisen tai makean baakelsin ääressä.

Tulevaisuuden haasteenamme on hoitaa neljän laajan toimipisteen ja maakunnallisten vastuutehtävien kokonaisuutta. Tavoitteenamme on toimia maakunnan muistina yhdessä eteläpohjalaisten kanssa. Tämä mahdollistuu tallentamalla eteläpohjalaista kulttuuriperintöä ja siihen liittyvää tietoa, toimimalla yhteistyössä yhteisöjen kanssa ja tarjoamalla tietoa ja elämyksiä niin museon seinien sisällä kuin kylillä ja kulmilla.

Susanna Tyrväinen
Kirjoittaja työskentelee museotoimenjohtajana Seinäjoen museoilla.