Yrittäjähenki näkyy ja kuuluu Kauhajoella

ITE-taiteilija Alpo Koivumäen pellistä, traktorin renkaista ja muusta jätemateriaalista rakentama hahmo on tässä kuvassa karannut öiselle retkelle Kauhanevan allikoihin.

Kauhajoella kohtaavat pohjalainen lakeusmaisema, pikkukaupungin välitön tunnelma, salomaiden luonto sekä omintakeinen ITE-taidekulttuuri (ITE: “itse tehty elämä”). Kruununjalokiviämme ovat Suomen paras koripallojoukkue, kaksi kansallispuistoa, Unesco Global Geopark, valtakunnallisesti arvokas maisema sekä valtakunnallisesti noteeratut rakennusperintökohteet ja ITE-taide. Jos Kauhajoki olisi ihminen, sillä olisi rintapieli täynnä arvomerkkejä. Ihan saa olla rehevää!

Kaupunki tunnetaan myös laadukkaiden kahviloiden ja konditorioiden tyyssijana. Kahviloillamme on jopa ”sivutoimipisteitä” Seinäjoella, Tampereella ja Jyväskylässä. Kävijät aina hämmästelevät pieneksi kaupungiksi todella laajaa kaupallisten palvelujen valikoimaa cittareineen sekä urheilufasiliteetteja golfkenttineen ja lentokenttineen.

Ja entäs kulttuuriElämä isolla E:llä! Tunnetuimpia vuosittaisia tapahtumiamme ovat hevimusiikin Nummirock, Hämes-Havusen Ruokamessut sekä tietysti tunteikkaat korismatsit. Kesällä 2022 on vuosisadan tapahtumakesä suurine ryijynäyttelyineen, Speleineen, kulttuuriviikkoineen ja modernin taiteen näyttelyineen.

Yrittäjyyttä, puuelementtejä ja muuttovalmiita puukerrostaloja

Meillä on paljon innovatiivisia yrittäjiä ja upeita yrityksiä, jotka näkyvät ja kuuluvat kauas. Yrittäjähenki on se meidän juttu, ja se näkyy ihan kaikessa tekemisessä.

Kauhajoella on muun muassa pitkät puutuoteteollisuuden perinteet, ja viime vuosina Kauhajoelle on noussut lisää merkittäviä puuteollisuuden alan yrityksiä, joiden tuotteilla on kova kysyntä. CLT Plant Oy valmistaa puuelementtejä teollisen puurakentamisen tarpeisiin. Yritys on yksi Suomen kolmesta CLT-levyvalmistajasta, ja sen linjastolta lähtee vuodessa jopa 50 000 kuutiota ristiinliimattua massiivipuuta rakentamiseen.

Yli 50 henkilöä työllistävä ProModules Oy taas tekee massiivipuusta asennusvalmiita tilaelementtejä – kuin legopalikoita, joista kootaan kerrostalo avaimet käteen -periaatteella. Kauhajoella on vahva osaaminen myös laite- ja konevalmistuksessa sekä mekaanisessa puunkäsittelyssä, mikä on ollut kilpailuvaltti, kun yritykset ovat hakeneet sijoituspaikkaa.

Design-tuotteita Made in Kauhajoki

Kaksi Adean sohvaa ikkunan vieressä
Kansainvälisestikin tunnettu Adea tuo koteihin ja julkisiin tiloihin puhuttelevaa tyylikkyyttä ja skandinaavista designia.

Made in Kauhajoki -leima näkyy myös pienemmissä puutuotteissa. Huonekalualalla on pitkät perinteet ja vahva osaaminen, ja Kauhajoella syntyy kansainvälisesti tunnettua designia. Tarkkasilmäiset tv-katsojat ovat panneet merkille, että todella monessa keskusteluohjelmassa istutaan Adean sohvalla – ehkä tietämättä, että yritys on Kauhajoelta.

Niin ikään Leena Niskasen suunnittelemat tyylikkäät, monista julkisista kohteistakin tutut Holli-designtuolit ja muut tuoteperheen tuotteet valmistetaan Kauhajoella, Topeekan Kalusteen tehtaalla. Topeekan Kalusteella on Kauhajoen keskustassa myös oma todella laadukas huonekaluliike – harvinaisuus Kauhajoen kokoisissa kaupungeissa. Meillä on monia muitakin erikoisliikkeitä, kuten suuri lankatalo, jossa käy asiakkaita ympäri Suomen.

Laadukasta kauhajokista puutuotteiden valmistusta edustavat myös persoonallisista, laadukkaista puupöydistä tunnettu Anttiina, retrohuonekalujen Haapala Furniture, Timantti- ja Laatupaneeli- tuoteperheiden tuottaja R.Rotola-Pukkila Oy, kaapistokokonaisuuksia tuottava Leo-Matti Ojala Oy sekä autotalleja ja piharakennuksia valmistava Piharati.

IKH Areenalla tavataan

Karhu Basket -koripallojoukkueen menestys on johtanut siihen, että Kauhajoelle rakennetaan parhaillaan uutta, komeaa areenaa. IKH Areena valmistuu syyskuussa, jolloin siellä järjestetään ensimmäiset tapahtumat. Yli 8 miljoonan euron investointi on merkittävä satsaus kaupungin tulevaisuuteen.

Paikallisin voimin nousevaan IKH Areenaan tulee noin 2300 istumapaikkaa sekä lisäksi yli 1000 ravintolapaikkaa. Messuille ja konsertteihin pystytään ottamaan sisään jopa 5000 asiakasta. Tiloihin tulee koripallojoukkueelle treenitilat ja kuntosalit, ja kentät taipuvat moniin eri lajeihin samoin kuin konsertteihin ja tapahtumiin. Ympärillä oleville vapaille tonteille on ollut kovasti kysyntää myös, mikä ei ole ihme, sillä peleissä ja tilaisuuksissa tulee käymään massoittain ihmisiä.

Miljoona aurinkopaneelia!

Kauhajoelle Pallonevan turvetuotantoalueelle on nousemassa yksi Euroopan suurimmista aurinkovoimaloista paikallisen yrityksen aloitteesta. Voimalaan on kaavailtu peräti miljoonaa aurinkopaneelia 400 hehtaarin alalle, yhteensä teholtaan 500 megawattia. Alueen mittakaava on melkoinen: 560 jalkapallokentän kokoinen. Kauhajoella tuotetaan merkittävä määrä uusiutuvaa energiaa myös tuulen voimalla.

Tervetuloa Kauhajoelle hakemaan energiaa elämään!

Niku Latva-Pukkila

kaupunginjohtaja

Kauhajoen kunnan logo

Kauhajoki lukuina

• Väkiluku: 12 879 (ennakkotieto, 28.2.2022)
  • Työttömyysaste: 9,0 % (helmikuu 2022)
  • Verotulot: 3 796 euroa/asukas (v. 2021 ennakkotieto)
  • Tutkintoja suorittaneiden osuus: 68,9 % (v. 2020)
  • Perheiden lukumäärä: 3 590 (v.2020)
Tilastoja Kauhajoesta

Kuntaprofiilit löytvät Excel-tiedostona Etelä-Pohjanmaan liiton tilastosivuilta.