Etelä-Pohjanmaalla potentiaalia vastata tulevaisuuden haasteisiin

Etelä-Pohjanmaan peltomaisema, jota halkoo joki.

Etelä-Pohjanmaa on merkittävä Suomen talouden ja huoltovarmuuden tukijalka, ja sillä on erinomaiset edellytykset vastata tulevaisuuden haasteisiin sekä menestyä alueidenvälisessä kilpailussa. Maakunnan keskeiset toimijat – Etelä-Pohjanmaan liitto, Etelä-Pohjanmaan kauppakamari, Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät ry ja MTK-Etelä-Pohjanmaa – ovat tiivistäneet yhteistyötään edistääkseen entistä vahvempaa edunvalvontaa ja alueen suotuisaa kehitystä. Toimijoiden hallitusten yhteinen tapaaminen järjestettiin 22.10.2024.

Maakunnan yrityskenttä on tiheä, ja etenkin teknologiateollisuus ja elintarviketuotanto ovat vahvuuksia, jotka voivat tarjota kasvumahdollisuuksia myös tulevaisuudessa. Etelä-Pohjanmaalla myös investoidaan paljon. Maakunnan kärkiyritykset ovat tehneet merkittäviä tehdas- ja energiainvestointeja, joiden lisäksi maakuntaan on suunnitteilla mittavat investoinnit tuuli- ja aurinkovoiman tuotantoon. Suurten toimijoiden lisäksi investointeja tehdään laajalti eri puolella maakuntaa pk-yritysten parissa.

– Maakunnan vahvoilla aloilla on mahdollisuudet uudistua myös kriisien keskellä. Näistä lähtökohdista on mahdollista luoda myönteinen kierre, joka lisää kasvua, monipuolistaa elinkeinorakennetta ja tukee yritysten kasvuhalukkuutta, sanoo maakuntahallituksen puheenjohtaja Kai Pöntinen.

Tulevaisuuden kannalta tärkeitä investointeja ovat erityisesti TKI-panostukset, korkeakoulun aloituspaikkojen lisääminen ja liikenneyhteyksien parantaminen. Lisäksi elinkeinorakenteen monipuolistaminen on edellytys vientimarkkinoiden elpymiselle.

– Työvoimapula ja alueen talouskasvun potentiaali kulkevat käsi kädessä. Meidän on oltava kilpailukykyisiä, ja se tarkoittaa lisäpanostuksia koulutukseen ja innovaatioihin, korostaa Pöntinen.

Etelä-Pohjanmaan vaikuttajille puhuneen tulevaisuustutkija ja yritysvalmentaja Ilkka Halavan mukaan huolestuttava merkki on jalostusasteemme lasku, mikä vaatii huomiota tulevaisuuden kilpailukyvyn varmistamiseksi. Etelä-Pohjanmaalle elinkeinorakenteen monipuolistaminen on erityisen tärkeää – jopa kohtalon kysymys – jotta alue voi pysyä mukana kansainvälisessä talouskilpailussa ja vastata työvoiman ja talouskasvun haasteisiin.

– Suomi on ollut 16 vuotta vailla talouskasvua. Nyt on aika tehdä jotain toisin ja kasvattaa yritystoiminnan hyökkääjäpelureita. Etelä-Pohjanmaa todellisena yrittäjyysmaakuntana on oiva maaperä tähän.

Tulevaisuutta on suunniteltava sekä vuoteen 2050 luotaavan tarkastelun että lyhyemmän noin viiden vuoden aikajänteen perspektiivistä.

– Miten esimerkiksi ilmaston muuttuminen vaikuttaa ulkomaisiin matkailijavirtoihin, ruuantuotantoon tai rakentamiseen? Hyperautomaation huima eteneminen ja samanaikainen väestönmuutos tulee tarkoittamaan uutta työnjakoa siinä, mitä tehtäviä keskitetään ihmisten hoidettavaksi ja mitkä työt hoituvat kokonaan vaikkapa tekoälyä hyödyntämällä, Halava huomauttaa.

Tulevaisuuden näkymät huomioivia Etelä-Pohjanmaan kehittämistavoitteita pohditaan parhaillaan meneillään olevassa maakuntastrategityössä.