
Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee markkinaehtoista henkilöjunaliikenteen avaamista kilpailulle. Nykyinen valtion ja VR:n välinen suorahankintasopimus päättyy vuonna 2030, jolloin liikenne kilpailutetaan EU-sääntelyn mukaisesti. Samalla on tarkoitus mahdollistaa alueiden itsensä järjestämä henkilöjunaliikenne. Länsi-Suomen maakuntien liitot edellyttävät, että ministeriön ja vastuuvirastojen on varmistettava riittävä vuoropuhelu, alueellinen yhteistyö ja vuorovaikutus ostoliikennesopimuksen valmistelussa, kilpailutuksessa ja liikennöintikokonaisuuksien suunnittelussa sekä tilaamisessa.
Länsi-Suomen maakuntien liitot pitävät alueellisen junaliikenteen mahdollistamista yleisesti hyvänä asiana ja toteavat, että parhaimmillaan se luo uusia mahdollisuuksia junaliikenteen järjestämiseen. Seutujen sisäisen junaliikenteen järjestäminen kaupunkiseuduilla tarjoaisi mahdollisuuden junaliikenteen suunnittelulle osana koko seudun liikennejärjestelmää. Hankkeita voi tällöin olla järkevää toteuttaa myös yhteisrahoitteisesti kuntien kanssa.
Lännen maakunnat korostavat kuitenkin kuntien ja seutujen vapaaehtoisuutta uusien rautatieliikenteen toimivaltaisten viranomaisten määrittelyssä. Tähän asti alueiden ja kuntien tosiasialliset vaikutusmahdollisuudet valmistelussa etenkin kustannusvastuiden osalta ovat olleet heikot.
Maakuntarajat ylittävän liikenteen rahoitusvastuuta ei voida kaataa kunnille
Maakuntarajojen yli kulkeva lähijuna- ja kiskobussiliikenne, esimerkiksi Seinäjoki–Haapamäki–Jyväskylä-kiskobussi, eroaa merkittävästi seutujen sisäisestä liikenteestä. Tällaisten yhteyksien kustannusvastuuta vaaditaan valtiolle.
Kuntien taloudellisen tilanteen ollessa jo ennestään kireä, ei ole tarkoituksenmukaista jakaa tai siirtää maakuntarajat ylittävän ja kaukoliikennettä täydentävän ostojunaliikenteen kustannuksia kunnille.
Länsi-Suomen maakunnan painottavat, ettei tällaisia uusia satojentuhansien tai jopa miljoonien eurojen kustannuksia yksinkertaisesti voida siirtää kuntien harteille.
Asiakaslähtöisyyden ja valtion toteuttamisvastuun pitää toteutua ostoliikenteen suunnittelussa ja kilpailutuksessa
Erityisenä huolenaiheena lännen maakunnat nostavat esiin maakuntien välisten ostoliikennereittien kustannus- ja järjestämisvastuun. Aiemmin laadituissa selvityksissä kiskobussiliikenteen tulevaisuudesta on esitetty erilaisia vaihtoehtoja. Kiskobussi-maakuntien kannalta huonoimmassa vaihtoehdoissa kiskobussiliikenteen korvaisi bussiliikenne eikä julkisen liikenteen jatkumisesta edes busseilla toteutettuna ole annettu takeita.
– Meitä Etelä-Pohjanmaalla huolettaa erityisesti Seinäjoen ja Jyväskylän välisen ostojunaliikenteen tulevaisuus. Yhteys on tärkeä sekä maakuntakeskusten näkökulmasta että Alavuden ja Ähtärin julkisen liikenteen saavutettavuuden ja kestävän matkailun kannalta. Alueen kunnilla ei ole mahdollisuutta osallistua Seinäjoki–Haapamäki–Jyväskylä-kiskobussiliikenteen rahoitukseen, joten liikenteen toteuttamis- ja rahoitusvastuu tulee säilyä valtiolla, linjaa Etelä-Pohjanmaan liiton maakuntajohtaja Heli Seppelvirta.
Henkilöjunaliikenteen avaamiseen kilpailulle liittyy myös Länsi-Suomen alueella monia ja hyvin erilaisia ratkaistavia kysymyksiä. Muutos tulisi toteuttaa asiakaslähtöisesti niin, että vaikutukset alueen pendelöinti- ja muihin matkustajavirtoihin olisivat positiivisia.
Suorahankintamenettelyä ei saa evätä kansallisella tasolla
Länsi-Suomen maakuntien liitot ovat huolissaan EU-sääntelyn mahdollistaman suorahankintamenettelyn epäämisestä kansallisesti. Käytännössä tämä estäisi esimerkiksi uusien liikenteiden kokeiluluontoisuuden kehittämistä, jolloin on mahdollista, ettei uusia liikenteitä synny toivotulla tavalla.
Lännen maakunnat vaativat, että suorahankintakiellosta on luovuttava tai sen soveltamiseen on asetettava siirtymäaika nykyisen sopimuksen päättymiseen 31.12.2030 asti.
Kannanotto
Länsi-Suomi: kannanotto junaliikenteen järjestämisestä 2030-luvulla (pdf)
Lisätietoja:
Etelä-Pohjanmaan liitto, Heli Seppelvirta, maakuntajohtaja p. 040 529 4638
Hämeen liitto, Toni K. Laine, maakuntajohtaja, p. 050 463 7810
Keski-Suomen liitto, Pekka Hokkanen, maakuntajohtaja p. 040 595 0016
Pirkanmaan liitto, Anna-Mari Ahonen, maakuntajohtaja p. 050 572 0945
Pohjanmaan liitto, Mats Brandt, maakuntajohtaja, p. 044 493 4576
Satakuntaliitto, Kristiina Salonen, maakuntajohtaja, p. 050 512 0010