Maakuntajohtajan valintaa valmisteleva työryhmä esittää maakuntajohtajaksi HM Heli Seppelvirtaa

Heli Seppelvrita.

Etelä-Pohjanmaan maakuntajohtajan valintaprosessi etenee. Valintaa valmisteleva työryhmä kokoontui tänään viimeistä kertaa. Työryhmän tehtävänä on ollut valmistella maakuntajohtajan valintaesitystä maakuntahallitukselle, joka puolestaan tekee esityksen maakuntavaltuustolle. Ryhmän yksimielinen esitys maakuntajohtajaksi on HM Heli Seppelvirta.

Maakuntajohtajaksi haki yhteensä kahdeksan henkilöä, joista neljä haastateltiin ja kaksi lähetettiin henkilöarviointiin. Valikoituneet kärkiehdokkaat kävivät myös maakuntavaltuustoryhmien kuultavana viime viikolla. Valmistelutyöryhmä toteaa, että molemmat kärkiehdokkaat olivat vahvoja.

− Valintatyöryhmän yksimielinen esitys tehtävään on Heli Seppelvirta. Hänellä on vahva tuntemus maakunnastamme sekä kirkas näkemys sen kehittämistarpeista. Hän on selkeäsanainen esiintyjä, hyvä verkostoituja ja kokenut alueemme edunvalvoja. Kiitän valintatyöryhmän puolesta kaikkia Etelä-Pohjanmaan liiton maakuntajohtajan tehtävään hakeneita, toteaa valintatyöryhmää johtanut maakuntavaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Savola.

Valmistelutyöryhmän puheenjohtajana on toiminut maakuntavaltuuston puheenjohtaja Mikko Savola ja ryhmän muut jäsenet ovat maakuntahallituksen puheenjohtaja Kai Pöntinen, valtuuston 1.vpj. Paula Sihto, hallituksen 1. vpj. Riitta Kangasluoma, valtuuston 2. vpj. Harry  Wallin sekä hallituksen 2. vpj. Marja-Leena Laakso.

Valintaprosessi etenee siten, että maakuntahallitus tekee esityksen maakuntajohtajan valinnasta maakuntavaltuustolle kokouksessaan 29.11.2021. Maakuntavaltuusto valitsee uuden maakuntajohtajan 13.12.2021.