
Etelä-Pohjanmaan, Keski-Suomen ja Pirkanmaan liittojen tilaama selvitys Haapamäen radan (Seinäjoki–Haapamäki–Jyväskylä/–Tampere) raideliikenteen tulevaisuudesta on valmistunut. Selvityksessä arvioitiin henkilöjunaliikenteen jatkamisen mahdollisuuksia nykyisen ostoliikennesopimuksen päättyessä vuonna 2030.
Selvityksen mukaan parhaiten alueellisia, valtakunnallisia ja ympäristöllisiä tavoitteita tukisi radan sähköistäminen joko täysin tai akkujunakalustoa hyödyntäen. Myös kustannustehokkaita vaihtoehtoja, kuten nykykaluston kunnostusta tai käytetyn dieselkaluston hankintaa, pidettiin mahdollisina. Junaliikenteen lakkauttamista ja korvaamista linja-autoilla ei pidetty alueiden kannalta toivottavana.
Haapamäen radalla on tärkeä rooli myös huoltovarmuuden kannalta. Rata toimii vaihtoehtoisena reittinä häiriötilanteissa, jolloin pääradan liikennettä voitaisiin ohjata sen kautta. Nykyisellään reitti ei sovellu raskaimpaan tavaraliikenteeseen, mutta sähköistäminen parantaisi valmiuksia kriittisten kuljetusten hoitamiseen.
Selvitys korostaa, että päätökset tulevista rahoitus- ja kalustoratkaisuista on tehtävä vuoden 2025 aikana, jotta liikenne voi jatkua keskeytyksettä vuodesta 2031 eteenpäin. Viivytykset voivat johtaa heikosti toimiviin osaratkaisuihin.
Vaasa–Seinäjoki–Jyväskylä-liikennekäytävän kehittämisryhmän puheenjohtajan, kansanedustaja Mikko Savolan mukaan alueiden on nyt linjattava, mikä vaihtoehto olisi maakuntien kannalta tavoiteltava.
– Kuntien rahoitusvastuun lisääminen tai Traficomin ehdotuksen mukainen liikenteen korvaaminen bussireiteillä ei ole mahdollista, vaan valtiolta on löydyttävä tuki maakuntien väliselle kiskobussiliikenteelle. Onhan hallitus päättänyt tukea myös maakuntalentoja, Savola painottaa.
Lisätietoja:
Mari Pohjola, suunnittelujohtaja, Etelä-Pohjanmaan liitto, puh. 040 4861 041
Hanna Kunttu, suunnittelujohtaja, Keski-Suomen liitto, puh. 040 591 5901
Juho Vehviläinen, liikennesuunnittelija, Pirkanmaan liitto, puh. 044 422 2017