Vetoomus Suupohjan radan suunnittelun jatkamiseksi

Junaraide.

Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakuntajohtajat ja kauppakamarit sekä Suupohjan alueen kunnan- ja kaupunginjohtajat ja kehittämisyhtiöt vetoavat liikenne- ja viestintäministeriöön sekä Väylävirastoon Suupohjan radan suunnittelun jatkamiseksi.

Odotettu investointi jäi valitettavasti puolitiehen, kun Metsä Board ilmoitti keskeyttävänsä suunnitelmansa investoida taivekartonkitehtaaseen Kaskisiin. Se on kuitenkin osa yritysten strategista suunnittelua, että vaihtoehtoja tarkastellaan ja suunnitelmat eivät aina toteudu suunnitellusti. Metsä Board ilmoitti samalla tekevänsä satsauksia muihin vaihtoehtoisiin kohteisiin. Tulevaisuusinvestointien myötä on odotetavissa, että myös Kaskisten BCTMP-tehtaan tuottamaa massaa viedään vielä enemmän raaka-aineeksi muun muassa Metsä Boardin Husumin tehtaalle Ruotsiin.

Tämän huomioiden on todella ennenaikaista lopettaa Suupohjan radan suunnittelua. Muistutamme, että suunniteltujen suorainvestointien suuruusluokka on korkea länsirannikolla, ja tehokkaan infrastruktuurin kehittäminen edellyttää investointeja ratoihin, teihin ja satamaväyliin.

Vetoamme kokonaisvaltaiseen pohdintaan suurinvestointien kotiuttamisessa. Suupohjan radan suunnittelua on jatkettava, ja toimiva logistiikka on varmistettava elinkeinoelämän tarpeisiin.

Mats Brandt, maakuntajohtaja Pohjanmaa
Heli Seppelvirta, maakuntajohtaja Etelä-Pohjanmaa