Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailu on Etelä-Pohjanmaan liiton galleriaverkoston järjestämä. Kilpailu järjestetään joka toinen vuosi. Seuraava kilpailu on vuonna 2021. Kilpailuun voivat osallistua kaikki vuonna 1986 syntyneet tai sitä nuoremmat Etelä-Pohjanmaan maakunnassa asuvat tai sieltä kotoisin olevat kuvataiteilijat. Myös kuvataiteilijan ammattiin opiskelevat voivat osallistua kilpailuun. Kilpailuun voi osallistua kaikilla kuvataidelajeilla. Kilpailuun osallistuvat työt eivät saa olla kolmea vuotta vanhempia.

Taiteilija istuu ja maalaa värikästä taideteosta seinään.
Kuva: Elina Teitti

Kilpailuaika päättyy 31.8.2021. Siihen mennessä taiteilijat lähettävät sähköisessä muodossa Nelimarkka-museolle hyvälaatuiset kuvat taideteoksistaan, tiedot teoksista ja ansioluettelonsa. Kilpailuun voi osallistua 3-5 taideteoksella.

Kilpailu käydään kahdessa osassa. Jury valitsee osallistujista 3-6 finalistia kilpailuun lähetettyjen kuvien perusteella syyskuussa 2021. Lokakuussa finalistien esittely ja heidän töidensä näyttely tulee Etelä-Pohjanmaan liiton sivustolle. Yleisö voi silloin äänestää oman suosikkinsa sivustolla. Yleisöäänestyksessä eniten ääniä saanut taiteilija on yleisön suosikki. Tuomaristo valitsee kilpailun voittajan. Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija ja yleisön suosikki julkistetaan Etelä-Pohjanmaan maakuntajuhlassa.

Vuosien 2015–2019 voittajat

Ensimmäisen kilpailun vuonna 2015 voitti lapualaislähtöinen Ville Vuorenmaa ja yleisön suosikiksi äänestyksessä nousi alajärveläissyntyinen Mari Hallapuro. Vuoden 2016 kilpailun voittaja oli seinäjokelainen Katri Yli-Erkkilä ja yleisön suosikki Peräseinäjoelta syntyisin oleva Mervi Patala. Vuoden 2017 nuori eteläpohjalainen taiteilija ja myös yleisön suosikki oli seinäjokelaissyntyinen Heidi Katajamäki. Vuoden 2019 nuori eteläpohjalainen taiteilija oli Tuomas Linna. Hänen sukujuurensa ovat Alavudella. Yleisön suosikki oli Emma Peura.