Teams-aamukahveja hankehallinnon parissa työskenteleville

Uudistuva ja Osaava Suomi 2021-2027: Länsi-Suomen aamukahvitilaisuudet. 7.11. Vakiosivukulumalli, 14.11. Yksikkökustannusmalli, 21.11. Hankeviestintä. Logo: EU:n lippu tekstillä Euroopan unionin osarahoittama. Kuvake, jossa hehkulamppua pitelevä käsi. Taustalla vihreällä filtterillä peitetty kuva ihmisestä katomassa ulos ikkunasta kahvikuppi kädessä.
Kuva: Anni Ilves/Keski-Suomen ELY-keskus.

Länsi-Suomen välittävät toimielimet järjestävät yhteisiä aamukahveja kolmena marraskuisena torstaiaamuna. Aamukahveilla sukelletaan vakiosivukulumallin, yksikkökustannusmallin ja hankeviestinnän kiemuroihin.

Torstai 7.11. klo 8.15–9: Tosiasialliset palkkakustannukset (Vakiosivukulumalli)

Marraskuun ensimmäisillä aamukahveilla tutustumme vakiosivukulumalliin eli tosiasiallisiin palkkakustannuksiin. Vakiosivukulumalli on toinen ohjelmakaudella 2021–2027 käytössä olevista palkkakustannusmalleista. Vakiosivukulumallin mukaisesti palkkakustannukset korvataan tosiasiallisesti aiheutuneisiin ja maksettuihin tukikelpoisiin kustannuksiin perustuen. Lisäksi korvataan prosenttimääräinen korvaus palkkakustannusten sivukuluista ja lomarahasta.

Vakiosivukulumallista meille kertovat rahoitusasiantuntija Mirja Rinne sekä maksatusasiantuntija Petri Patja Keski-Suomen ELY-keskuksesta.

Ilmoittaudu mukaan:
Ilmoittautumislomake, to 7.11. aamukahvit (webropol.com)Linkki toiselle sivustolle

Torstai 14.11. klo 8.15–9: Palkkojen yksikkökustannukset (“tuntitaksa”)

Marraskuun toisilla aamukahveilla tutustumme yksikkökustannusmalliin. Mallissa tukikelpoiset palkkakustannukset lasketaan hyväksyttävien yksiköiden eli hyväksyttävien tuntien perusteella tosiallisten kustannusten sijaan. Tuntiperusteinen yksikkökustannus lasketaan jakamalla viimeisimmät asiakirjoihin perustuvat vuotuiset bruttotyövoimakustannukset 1720 tunnilla, riippumatta työntekijöiden todellisista vuosittaisista työtuntimääristä.

Yksikkökustannusmallista meille kertovat kehittämisasiantuntija Päivi Mäntymäki sekä maksatusasiantuntija Outi Mäki Etelä-Pohjanmaan liitosta.

Ilmoittaudu mukaan:
Ilmoittautumislomake, to 14.11. aamukahvit (webropol.com)Linkki toiselle sivustolle

Torstai 21.11. klo 8.15–9: Hankeviestintä

Marraskuun kolmansilla aamukahveilla tutustumme hankeviestintään. Viestintä on keskeinen osa jokaisen EU-rahastosta tukea saaneen hankkeen toimintaa. Viestintää ja EU:n näkyvyyttä koskevat velvollisuudet koskevat kaikkea hankkeen toimintaa, ja EU-rahoituksen saajilla onkin lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa rahoituksen alkuperä, ja varmistaa EU:lta saadun rahoituksen näkyvyys viestinnän toimilla.

Viestintävelvoitteista keskustellessa tulee kuitenkin usein keskityttyä siihen, missä kaikkialla sen EU-logon pitääkään olla esillä, ja miten rahastot pitäisikään mainita missäkin kohtaa. Nämä ovat toki ehdottoman tärkeitä kysymyksiä, mutta näillä aamukahveilla pureudutaan logojen asettelun sijaan enemmän viestinnän sisältöön, vaikuttavuuteen ja kohderyhmiin.

Hankeviestintään meidät tutustuttaa viestintäasiantuntija Elisa Airasvirta Keski-Suomen ELY-keskuksesta. Lisäksi kuulemme projektipäällikön esimerkin käynnissä olevan hankkeen viestinnästä.

Ilmoittaudu mukaan:
Ilmoittautumislomake, to 21.11. aamukahvit (webropol.com)Linkki toiselle sivustolle

Aamukahvit järjestetään yhteistyössä

Mukana aamukahveja järjestämässä ovat kaikki Länsi-Suomen suuralueen välittävät toimielimet: Keski-Suomen ELY-keskus, Satakuntaliitto, Etelä-Pohjanmaan liitto, Pohjanmaan liitto, Pirkanmaan liitto sekä Keski-Suomen liitto. Länsi-Suomen suuralueeseen lukeutuvat Etelä-Pohjanmaan, Pirkanmaan, Pohjanmaan, Keski-Suomen ja Satakunnan maakunnat, sekä ELY-rahoituksen osalta myös Keski-Pohjanmaan ja Varsinais-Suomen maakunnat.

Kaikki aamukahvitilaisuudet järjestetään Teamsin välityksellä. Aamukahveista ei julkaista tallenteita, mutta kaikkien aamukahvien esitysmateriaalit tulevat saataville materiaalipankkiimme tilaisuuden jälkeen. Mikrofonit ja kamerat ovat osallistujilta pois käytöstä suuren osallistujajoukon johdosta, mutta kysymyksiä voi esittää chatin kautta. Chatissa esitetyistä kysymyksistä koostetaan Q&A-kooste, joka päivitetään myös materiaalipankkiin. Tilaisuudet järjestetään suomeksi, mutta kysymyksiä voi esittää myös ruotsiksi.