Klusteri ­– yhtenäistä musiikkialaa kehittämässä

Satu-Maarit Veikkola (vas.) ja Johanna Ahonen.
Kuvat: Riku Männistö. Kahden kuvan yhdistelmä.

You may say I’m a dreamer
But I’m not the only one
I hope someday you’ll join us
And the world will live as one”
¹

Populaarimusiikin asiantuntijaorganisaatio Rytmi-instituutti luotsaa maaliskuussa alkanutta uutta valtakunnallista Klusteri-hanketta, jonka tarkoituksena on koota yhteen musiikin ja siihen liittyvien sisältötuotantoalojen eri toimijoita, tekijöitä ja päättäjiä. Vuosina 2024–2027 toteutettava Klusteri on Euroopan sosiaalirahaston osarahoittama, jonka lisäksi mahdollistajina toimivat Seinäjoen kaupunki ja Kuortaneen Säästöpankkisäätiö. Rytmi-instituutti toimii hankkeessa päätoteuttajana ja osatoteuttajana mukana on myös Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun luovan talouden yksikkö.

Idea hankkeelle syntyi koronapandemian jälkeiseen aikaan, joka toi esiin sen, miten hajanainen Suomen musiikkiala on. Alan eri sektorit eivät keskustele riittävästi keskenään, mikä näkyy konkreettisesti esimerkiksi koulutuksen ja musiikkibisneksen välillä. Tiedon ollessa murusina maailmalla sitä on haastava löytää, jolloin uusille tulokkaille alan rakenteen ja toimintatapojen hahmottaminen on vaikeaa. Informaation kulun haasteiden lisäksi työllistymistä vaikeuttaa alan suhteilla etenevä rekrytointikulttuuri.

Klusteri-hanke pyrkii tarkastelemaan musiikkialaa ja sen sektoreiden toimintaa kokonaisuutena, tunnistamaan kehityskohteita ja testaamaan uusia ratkaisuja tavoitteenaan verkostoitumisen, avoimen tiedon jakamisen sekä toiminnan synergian kehittäminen. Konkreettisena toimenpiteenä hankkeen aikana kehitetään musiikin ja siihen liittyvien sisällöntuotantoalojen eri toimijoiden yhteinen digitaalinen alusta, joka mahdollistaa tietoperusteisen ja osallistavan viestinnän sekä tavan tukea muun muassa rekrytointia keskitetysti. Koska tavoitteena on, että alustan sisältö syntyy aitoon tarpeeseen, Rytmi-instituutti on laatinut kyselyn, jolla kartoitetaan potentiaalisten käyttäjien toiveita. Mikäli aihe herättää ajatuksia, kyselyyn voi käydä vastaamassa loppuvuoden aikana tästä linkistä.

Verkkokoulutuksia ja kansainvälistä yhteistyötä

“We don’t need no education” ²

Verkostoalustan lisäksi hankkeen toisena tavoitteena on hakea koulutusta uudistavia ajatuksia kansainvälisiltä toimijoilta sekä toteuttaa alan toimijoiden tarpeisiin pohjautuvia lyhyitä koulutuksia. Hankkeen aikana myös julkaistaan artikkeleita sekä järjestetään verkostoitumistapahtumia. Kesän aikana hankkeessa on testattu kansainvälisiä koulutusmenetelmiä, kuten esimerkiksi Iso-Britanniassa alun perin Denise Stanleyn kehittämää CLOCKia, jossa ideana on tunnistaa ja tunnustaa osaaminen tutkinnoksi aina maisteritasolle asti huolimatta siitä, mistä ja miten osaaminen on hankittu. Hankkeen aikana selvitetään, miten kansainvälinen CLOCK-osaamisjärjestelmä voidaan jalkauttaa Suomeen.

Aiemmassa valtakunnallisessa ESR+-rahoitteisessa hankkeessa (2022–2023) Rytmi-instituutti kehitti Rytmiakatemia-verkkokoulutusalustan, jolle kehitetään uusia sisältöjä Klusteri-hankkeen aikana. Ensimmäisenä sisältönä hakuun on julkaistu laulunkirjoittajana ja valmentajana toimineen Osku Ketolan luotsaama ”Laulun sanoittajan ensiaskeleet” -kurssi, jolle hakuaikaa on jäljellä 31.10. saakka. Rytmiakatemiaan voi tutustua tarkemmin osoitteessa: www.rytmiakatemia.fi.

Lokakuun alussa Rytmi-instituutti oli mukana Tampereella vuosittain järjestettävän Music x Media -tapahtuman Fresh-tapahtumaosuudessa. Fresh-tapahtuman sisältö oli suunnattu nuorille 15–29-vuotiaille musiikkialasta ja musiikin tekemisestä kiinnostuneille. Rytmi-instituutti toteutti tapahtumassa ura- ja biisisparrausta yhdessä Warner Music Finlandin tuotantopäällikön Lasse Kurjen kanssa.

Muutto uuteen toimistoon

“Myrskyn jälkeen on poutasää” ³

Etelä-Pohjanmaata elo-syyskuun taitteessa ravistelleet rajut vesisateet toivat yllättäviä muutoksia Rytmi-instituutin toimintaan. Rytmikorjaamon kellarikerrokseen, jossa Rytmi-instituutin toimisto aiemmin sijaitsi, pääsi nousemaan viemäriverkostosta vettä rankkasateiden takia. Tilanne aiheutti Rytmi-instituutille pakkomuuton, mutta onneksi samalla tontilla sijaitsevasta kerrostalosta löytyivät toimistotilat, joihin pystyttiin siirtyä nopealla aikataululla. Osa Rytmi-instituutin toiminnoista, kuten arkistomateriaalien digitointi sekä Ääniaallot-studiolaitenäyttely, sijaitsevat edelleen Rytmikorjaamon puolella.

Vaikka yllättävät muutokset aiheuttavat väistämättä haasteita toimintaan, parhaimmillaan niiden selättäminen voi toimia henkilöstöä yhdistävänä tekijänä. Uusi ympäristö tuo tuoreita näkökulmia tekemiseen ja uuden alun voimalla rakennetaan parhaillaan koko henkilöstön voimin Rytmi-instituutin vuosittain tuottamaa, maksutonta Songwriter & Artist Day -tapahtumaa, joka tulevana keväänä järjestetään 29.4.2025. Save the date!

Satu-Maarit Veikkola
Rytmi-instituutti