Valtatie 19 on vilkkaasti liikennöity myös varsinaisten ruuhka-aikojen ulkopuolella. Kuvaaja: Tuukka Kiviranta.
Etelä-Pohjanmaan liitto on tehnyt johdonmukaista vaikuttamistyötä valtatie 19:n Kivisaari–Atria-välin turvallisuuden parantamiseksi jo pitkään. Viimeaikaiset vakavat liikenneonnettomuudet ovat kuitenkin osoittaneet, että tieosuuden turvallisuustilanne on kestämätön ja vaatii välittömiä toimenpiteitä. Erityisen vaarallisia kohtia ovat Nurmonjoen ylittävä Penttilän silta sekä valtatien 19 ja Tepontien nelihaaraliittymä.
Nyt tähtäimessä on hallituksen puoliväliriihi ja lisätalousarvio, joihin vaikuttamiseksi asiaa on viety eteenpäin kaikilla mahdollisilla rintamilla.
– Penttilän sillan ja Tepon liittymän suunnitelmat ovat niin valmiit, että töihin voidaan ryhtyä heti rahoituksen varmistumisen jälkeen. Kokonaisuuden kustannusarvio on 11 miljoonaa euroa, ja toimenpiteet toisivat välittömän parannuksen turvallisuuteen, maakuntajohtaja Heli Seppelvirta sanoo.

Etelä-Pohjanmaan toimijoiden edunvalvontatyö valtatie 19:n turvallisuuden parantamiseksi on pitänyt sisällään lukemattomia tapaamisia eri päätöksentekijöiden kanssa, vaikuttamistilaisuuksien järjestämistä sekä suoraa yhteydenpitoa muun muassa ministereihin. Keskusteluja on käyty muun muassa pääministeri Orpon sekä liikenne- ja viestintäministeri Ranteen kanssa.

Eduskunnassa järjestetään aamiaistilaisuus hankkeen tiimoilta helmikuussa. Lisäksi alueen toimijat ovat jättäneet yhteisen vetoomuksen Kivisaari–Atria-välin parannustoimenpiteiden kiireellisestä toteuttamisesta liikenne- ja viestintäministeriölle, Väylävirastolle ja Traficomille.
Kivisaari–Atria-välin tiesuunnitelma on kokonaisuudessaan jo valmis ja toteutettavissa. Suunnitelman mukaisesti koko yhteysväli rakennetaan kaksiajorataiseksi, sillat korjataan ja tasoristeykset poistetaan. Hankearvioinnin mukaan hankkeen rakentamiskustannukset ovat noin 49 miljoonaa euroa, ja se on yhteiskuntataloudellisesti kannattava: hyöty-kustannussuhde on 1,3.
Määrätietoinen vaikuttamistyö on nostanut valtatien 19 parannustarpeet valtakunnalliseen keskusteluun. Etelä-Pohjanmaan alueen päättäjät ja muut toimijat ovat yksimielisiä siitä, että turvallisuuden parantaminen ei voi odottaa.
– Ongelmat voidaan ratkaista nopeasti, jos siihen löytyy poliittista tahtoa ja rahoituspäätös tehdään viipymättä, korostaa Seppelvirta.