Kuntien asiointipisteistä tukea moneen tarpeeseen

Heidi Tarkka

Saitko Kelalta asumistuen määräaikaistarkistuspyynnön? Tarvitsetko neuvontaa viranomaisen verkkopalvelun käytössä? Pitäisikö sinun saada lähetettyä hakemuksen liite Kelalle? Tarvitsetko tietokonetta asioidesi hoitoon?

Asiointipisteen logo.

Asiointipisteet kunnissa ovat sinua varten, joka tarvitset apua ja neuvoa viranomaisasiointiin. Autamme asiointipisteessä sinua käyttämään viranomaisten verkkopalveluita, tulostamme sinulle hakemuksia viranomaispalveluihin. Kelalle voimme lähettää myös postitse hakemuksia ja liitteitä. Asiointipisteessä järjestämme sinulle tarvittaessa myös yhteyden etäpalvelun kautta Kelan työntekijään. Asiointipisteet mahdollistavat lähipalvelun säilymisen, vaikka viranomaisella ei olekaan toimistoa enää paikkakunnalla.

Asiointipisteessä voit hoitaa asioitasi myös itsenäisesti. Teuvan asiointipisteellä on asiakaskäytössä yksi tietokone, tulostin ja skanneri asioidesi sujuvaan hoitamiseen.

Digituen tarkoituksena on auttaa asiakasta käyttämään älylaitteita sekä mahdollistaa itsenäinen ja turvallinen viranomaispalveluiden käyttö. Digituki työssämme on asiakkaidemme auttamista heidän erilaisissa ongelmissaan sähköisten viranomaispalveluiden käytössä. Oman osaamisemme puitteissa autamme välillä myös muissa ongelmissa esimerkiksi älylaitteiden kanssa, tiliotteiden tulostamisessa ja lomakkeiden etsinnässä internetistä.

Esimerkki asiakaskohtaamisesta

Asiakas saapui ja kertoi miehensä kuolemasta, eikä hän tiedä mitä pitäi-si tehdä. Mies oli hoitanut kaikki asiat aiemmin.

Otimme etäyhteyden Kelan työntekijään ja selvitimme heidän kanssa asiakkaaseen ja hänen edesmenneeseen mieheensä liittyvät asiat.

Sen jälkeen kerroin asiakkaalle perunkirjoituksesta ja sen määräajasta. Ohjasin hänet ottamaan yhteyttä omaan pankkiinsa tiliasioiden selvitte-lyä varten ja mahdollista perunkirjoituksesta sopimista varten.

Kerroin myös, että puolison puhelinliittymä kannattaa sulkea.

Kaikki nämä laitoin hänelle paperille saatavilla olevien puhelinnumeroi-den kera. Kannustin häntä myös olemaan uudelleen yhteydessä, mikäli jokin asia jäi epäselväksi tai herää kysymyksiä.

Käyttämällä viranomaisten sähköisiä palveluita saat asiasi aina nopeasti eteenpäin. Meidän puoleemme voi aina kääntyä, eikä tyhmiä kysymyksiä ole. Emme odota, että oppisit kaiken yhdellä kertaa, vaan voit tulla käymään niin monesti kuin on tarvetta.

Asiointipisteet ovat sinua lähellä olevia neuvonta ja opastuspisteitä. Älä epäröi tulla kysymään meiltä apua!

Heidi Tarkka
toimistosihteeri, Teuvan kunta