Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä juhlitaan myös Etelä-Pohjanmaalla

Kuvassa Ähtärin kotiseutumuseon alueella sijaitsevia taloja sekä vanhan ajan tuulimylly.
Ähtärin kotiseutumuseon miljöö. Ähtärin museolla vietetään kulttuuriympäristöpäivää 12.9. klo 12-18. Ohjelmassa on mm. opastettu keskustan kulttuurireittikierros, joka lähtee museolta klo 13. Kuva Susanna Laitala

European Heritage Days on Euroopan neuvoston ja Euroopan komission yhteinen ohjelma, jonka tavoitteena on nostaa esiin kulttuuriperinnön rikkautta ja moninaisuutta ympäri Eurooppaa. Kulttuuriympäristöpäivien puitteissa järjestetään vuosittain syyskuussa erilaisia tapahtumia. Nykyään päiviä vietetään jopa 50 maassa. Suomessa kulttuuriympäristöpäiviä on juhlittu vuodesta 1991.

Tänä vuonna Euroopan kulttuuriympäristöpäivien teema on Rajaton ja avoin, joka tuo esiin kulttuuriperinnön saavutettavuuden. Teemapäiviä juhlitaan virallisesti syyskuun toisella viikolla 6.−12.9.2021, mutta tapahtumia järjestetään myös muina ajankohtina. Päivät kokoavat yhteen avointen ovien tapahtumia, opastettuja kierroksia, talkoita ja työpajoja.

Kulttuuriympäristöpäivien tapahtumia maakunnassa

Kauhajoen eduskuntamuseon sisätilat, joissa vanhoja puisia numeroituja tuoleja sekä pulpetteja. Seinillä Suomen presidenttien valokuvia.
Kauhajoen eduskuntamuseossa kulttuuriympäristöpäiviä juhlistetaan avoimin ovin perjantaina 12.9. klo 12-15.

Myös Etelä-Pohjanmaalla kulttuuriympäristöpäivien tapahtumakattaus on moninainen, ja niihin osallistuu laaja joukko yhdistyksiä ja yhteisöjä. Tapahtumien avulla esitellään eteläpohjalaisia kulttuuriympäristökohteita ja niissä tehtävää vaalimistyötä, tuodaan esiin eteläpohjalaisen maiseman ja mentaliteetin avoimuutta ja rajattomuutta sekä osallistutaan aiheeseen liittyvään ajankohtaiseen keskusteluun.

Tapahtumavinkit ja kohdetiedot on poimittu Seinäjoen museoiden laatimasta listasta.

Sunnuntai 12.9.2021 klo 12−15: Avoimet ovet rakennusperintökohteissa ja Etelä-Pohjanmaan museopäivä

Sunnuntaina 12.9. vieraat niin läheltä kuin kaukaa voivat tutustua kiinnostaviin rakennusperintökohteisiin eri paikkakunnilla Etelä-Pohjanmaalla. Ovet ovat avoinna esimerkiksi akateemikko Alvar Aallon suunnittelemassa Villa Väinölässä Alajärvellä, Hämes-Havusessa Kauhajoella, vanhassa lääninsairaalassa eli nykyisessä Seinäjoen kansalaisopistossa Seinäjoella.

Samalla vietetään myös Etelä-Pohjanmaan yhteistä museopäivää. Maakunnassa on useita kymmeniä mielenkiintoisia kotiseutu- ja erikoismuseoita, joihin pääsee kulttuuriympäristöpäivien kunniaksi tutustumaan poikkeuksellisesti kesäsesongin ulkopuolella.

Tarkempi lista mukana olevista kohteista ja niiden ohjelmasta löytyy tämän artikkelin lopusta.

Perjantai 5.11. Korjausrakentamisen uusia ratkaisuja -seminaari

Pohjalaisen Rakennusperintö ry:n seminaari Korjausrakentamisen uusia ratkaisuja järjestetään Seinäjoella Kalevan navetassa perjantaina 5.11.2021. Aiheina ovat muun muassa Kalevan navetan kunnostus kulttuurikeskukseksi, pohjalaiset korjausrakennuskohteet ja pappilat, puurakennusperintö ja ICOMOS sekä Aallon kirjasto Seinäjoella. Puhujia ovat esimerkiksi arkkitehdit Teemu Hirvilammi, Tapani Mustonen ja Jussi Aittoniemi sekä yrittäjät Petri Pihlaja-niemi ja Leo Lönnroth. Seminaari on maksullinen. Siitä kerrotaan tarkemmin syksyllä yhdistyksen kotisivuilla.

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien logo. Kuvassa EU-lipun tähdet ympäröivät vanhan oloisia rakennuksia.

Lisätietoa kulttuuriympäristöpäivistä:

Lisätietoja paikallisista tapahtumista saa suoraan mukana olevien kohteiden omista kanavista.

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät Etelä-Pohjanmaalla − sunnuntain 12.9.2021 avoimien ovien tarkemmat tiedot

Mukana olevat paikalliskohteet ja rakennusperintökohteet

• Villa Väinölä, Väinöntie 4, Alajärvi.
    Avoimet ovet su 12.9. klo 12-15.
    Arkkitehti, akateemikko Alvar Aalto (1898-1976) suunnitteli veljelleen, maanmittausinsinööri Väinö Aallolle kodin, joka sai nimekseen Väinölä. Vuonna 1926 valmistunut talo sijaitsee Alajärven keskustassa lähellä muita Aalto-kohteita. Villa Väinölä on kaikille avoin, elävä kulttuuritalo, jossa järjestetään taidenäyttelyitä ja tapahtumia. Villa Väinölä toimii myös vuokrattavana kokous- ja juhlatilana sekä arkkitehtuuriresidenssinä. Vaihtuvana näyttelynä Tarja Paimen KASVUMAA.
    Villa Väinölän verkkosivut.

• Hämes-Havunen, Koskenkyläntie 312, 61800 Kauhajoki
    Euroopan kulttuuriympäristöpäivänä pidämme tämän upean rakennusperintökohteen ovet avoimena la 11.9. ja su 12.9. klo 12-15. Ohjelmassa Hämes-Havusen esittelyä ja kahvittelua kauniissa pihapiirissä. Kaikkien tapahtumassa käyneiden kesken arvomme upean Hämes-Havunen – Pohjalaista rakennustaitoa jälkipolville -kirjan. Hämes-Havunen Kauhajoen kaupungin verkkosivuilla.

• Vanha lääninsairaala, nykyinen Kansalaiskampus, Kalevankatu 33, Seinäjoki
    Vanhan lääninsairaalan esittely klo 12-15. Seinäjoen kansalaisopisto toimii entisen Vaasan lääninsairaalan tiloissa. Aivan Seinäjoen partaalla sijaitsevia komeita sairaalarakennuksia ympäröi hyvin hoidettu puutarha. Tilat on kunnostettu kansalaispiston käyttöön vuonna 2019−2020 kohteen arvoja kunnioittaen. Kansalaisopiston verkkosivut.

• Nummijärven kirkko, Kauhajoki. Nummijärventie 512, 61910 Nummijärvi
    Avoinna klo 12-15.
    Hirsirakenteisen kyläkirkon rakentamispäätökset tehtiin 1930-luvun alussa. Suunnittelijana toimi arkkitehti Matti Visanti (ent. Björklund). Rakentamista vauhditti valtion lahjoitus maa-alueesta. Urakkasopimus tehtiin keväällä 1933 B. Palo-Ojan kanssa. Nummijärven, Nummikosken sekä Koivumäenkylän asukkaat lahjoittivat rakentamiseen mittavasti puutavaraa sekä työtunteja. Kyläkirkko vihittiin käyttöön 16.12.1934. Rakennus on suojeltu Kirkkohallituksen päätöksellä 25.11.2003. Viimeisin saneeraus tehtiin v. 2017, jolloin hieman laajennettiin kuoriosaa kirkon sisällä. Ikkunat saneerattiin ja ulkona tehtiin mm. alimman hirsikerroksen korjauksia, jonka jälkeen seinät maalattiin. Paanukattoa korjattiin uusilla paanuilla ja katto tervattiin. Kirkko sai uuden pääoven sekä sen läheisyyteen invaluiskan liikuntarajoitteisille. Nummijärven kirkon verkkosivut.

• Kauhajoen kirkko, Topeeka 9, 61800 Kauhajoki
    Avoinna klo 12-15.
    Nykyinen Kauhajoen kirkko on kuudes samalle paikalle, jokimaisemaan rakennettu kirkko. Kauhajoen kirkko vihittiin käyttöön 1.12.1958. Sen on suunnitellut arkkitehti Veikko Larkas. Kirkon tyyli on otettu Suomen keskiaikaisista kirkoista ja modernisoitu, kuten sodan jälkeisellä kaudella on tehty. Kirkko on muodoltaan selkä ylöspäin avoinna kansillaan seisova raamattu. Kirkkoa on remontoitu vuosina 1993 ja 1997. Viimeisin korjaus käynnistyi 2018. Kauhajoen kirkon verkkosivut.

• Härmä-Seura: Käräjätalo, Käräjätie 1, 62300 Härmä
    Remontoitavalla Härmän Käräjätalolla avoimet ovet klo 12-15Kierretään remontoitavaa käräjätaloa ja tutustutaan, mitä on meneillä ja suunnitellaan talolle käyttöä. Alaviitalan talo Alahärmässä on toiminut käräjien pitopaikkana vuosina 1863-1924. Ennen oman käräjätalon saamista käräjillä oli jouduttu kulkemaan Munsalan Vexalaan asti, koska kuuluttiin Uudenkaarlepyyn käräjäalueeseen. Käräjillä mm. Kauhavan ruma vallesmanni, Adolf Hägglund, sai tuomittua Isoo Antinkin Siperiaan. Valtiopäivämiesvaalin pitopaikaksi oli myös määrätty Alaviitalan talo keskellä kaksikielistä kihlakuntaa v.1863. Talo on veistetty Lappajärvellä v.1845. Käräjätalo siirtyi Kotiseutuyhdistys Härmä-Seura ry:n omistukseen syksyllä 2018, jolloin seura päätti ryhtyä kunnostamaan käräjätaloa vaaliakseen härmäläistä historiaa ja kulttuuria. Härmä-Seuran verkkosivut.

Mukana olevat paikallismuseot

• Ähtärin kotiseutumuseo, Hankolantie 28, 63700 Ähtäri
    Ähtärin museolla vietetään kulttuuriympäristöpäivää 12.9. klo 12-18. Ohjelmassa on opastettu keskustan kulttuurireitti kierros, joka lähtee museolta klo 13. Museon näyttelyiden opastuksia sekä tunnistustehtävä Ähtärin kulttuurihistoriallisesti arvokkaista rakennuksista. Myös kahvio palvelee kävijöitä koko päivän. Lapsille jaossa ilmapalloja. Ähtärin museoiden verkkosivut.

• Karijoen kotiseutumuseo, Punnintie 12, 64350 Karijoki
    Karijoen kotiseutumuseo on mukana kulttuuriympäristöpäivässä sunnuntaina 12.9. Museolla kahvitarjoilua ja museon esittelyä. Karijoen verkkosivut.

• Jalasjärven museo, Vanhankirkontie 2/Museomäentie 2, 61600, Jalasjärvi
    Jalasjärven museon Avoimet ovet 12.9. klo 12-15. Museotiloihin tutustumisen lisäksi kansanmusiikkia, kahvia ja mahdollisesti työnäytöksiä. Mahdollisesti muutakin ohjelmaa. Jalasjärven museon nettisivut.

• Eduskuntamuseo, Eduskunnankatu 8, 61800, Kauhajoki
    Avoinna 12.9. klo 12-15.
    Eduskunta kokoontui Kauhajoella talvisodan aikaan 1.12.1939 -12.2.1940. Eduskuntamuseossa voi tutustua eduskunnan istuntosaliin, valokuviin ja muuhun aineistoon talvisodan ajalta. Museossa on kuunneltavissa myös tarina elämästä Kauhajoella v. 1939 talvisodan syttyessä. Opastuksesta huolehtivat Kauhajoki-oppaat. Vapaa sisäänpääsy ja käytössä on hissi. Eduskuntamuseon verkkosivut.

• Töysä-Seuran museo, Niemenkyläntie 250, 63600 Alavus
    Töysä-Seura on mukana avoimien ovien päivässä 12.9. klo 12:00-15:00. Museo on silloin avoinna ja järjestämme ohjelmaa. Musiikkiesityksiä ja vanhojen esineiden tunnistamista. Museosta löytyy useita ihmeellisiä vanhoja esineitä. Mikä esine ja mitä sillä on tehty? Töysä-Seuran verkkosivut.

• JM – Rally Parc Fermé Latvala Motorsport Oy – Jari-Matti Latvala -rallimuseo, Korventie 2, 63610 Tuuri
    Liike avoinna klo 12-15. Rallimuseon verkkosivut.