Hankerahoituksen ajankohtaiset

Kolme pinoa kolikoita, joista kustakin kasvaa vihreä verso.

Etelä-Pohjanmaalla on tällä hetkellä käytössä runsaasti rahoitusta aluekehittämisen hankkeisiin. Rahoituksen avulla maakunnassa rahoitetaan parasta aikaa ja tulevina vuosina ennätysmäärä hankkeita, joiden avulla etsitään ratkaisuja mm. uuden liiketoiminnan kehittämiseen turvetuotannon korvaajaksi sekä yritysten tutkimus- ja kehittämisvalmiuksien parantamiseen.

EU:n alue- ja rakennepolitiikan varat Etelä-Pohjanmaalla

Etelä-Pohjanmaan liitto myöntää ohjelmakaudella 2021–2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan varoja Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) ja Oikeuden mukaisen siirtymän rahastosta (JTF). EAKR-varoja liitto on jo tähän mennessä myöntänyt yli kymmenen miljoonaa euroa. JTF-tukea on puolestaan kanavoitu maakuntaan noin seitsemän miljoonan euron arvosta.

Liiton hankerahoitustiimillä on tällä hetkellä päätösvalmistelussa myönteisesti eteneviä hankehakemuksia noin 4,5 miljoonan euron edestä. Lisäksi 12.4.2024 päättyneen JTF-haun hakemukset ovat tällä hetkellä käsittelyssä. Kyseisessä JTF-haussa saatiin neljä hakemusta, joista kaksi koskee bioterminaalien ja kaksi vähähiiliseen talouteen siirtymistä tukevien teollisuusalueiden rakentamista.

Tällä hetkellä Etelä-Pohjanmaan liitossa ei ole avoinna hankehakuja. Seuraavat EAKR- ja JTF-haut on tavoitteena avata ennen kesälomakautta. Kuntien perusrakenteen JTF-investointihankkeille ei ole näillä näkymin mahdollista avata uutta hakua. Hakujen avautumisesta tiedotetaan Rakennerahastot-verkkosivuilla sekä EP-liiton eri kanavissa. Hakuilmoitukset puolestaan julkaistaan EURA2021-järjestelmässä

Hankerahoituksen verkkopalvelussa edelleen häiriöitä

Hankehallinnointiin käytettävän EURA2021-järjestelmän toiminnot eivät valitettavasti vieläkään ole kaikilta osin kunnossa. Rahoituspuolella odotetaan muutoshakemus- ja muutospäätöstoimintojen valmistumista kaikkiin hanketyyppeihin.

Maksatukset on tietyn kustannusmallin hankkeissa saatu käyntiin, mutta kaikissa kustannusmalleissa maksupäätöksiä ei vielä pystytä tekemään. Voit tarkistaa toimintojen valmistumisaikatauluarviot tämän sivun alaosasta löytyvästä taulukosta.

Valtakunnallinen EURA-hanketietopalvelu puolestaan on valmistunut. Tietopalvelu tarjoaa monipuolista tietoa rahoitetuista EAKR-, ESR+- ja JTF-hankkeista Suomessa, ja hanketietoja on mahdollista hakea ja rajata hyvin monenlaisin eri tavoin. Palveluun pääset tutustumaan tästä linkistä

Kansallinen AKKE-kehittämisrahoitus

Etelä-Pohjanmaan viimeisin kansallisen kehittämisrahoituksen AKKE-haku päättyi joulukuussa 2023. Haettavana oli noin 700 000 euroa erilaisia kehittämistukia, ja hakemuksia saatiin 16. Näiden hakemusten käsittely on jo loppumetreillä ja useimmat hanketoimijat ovat jo saaneet päätöksen mahdollisesta rahoituksesta.

Etelä-Pohjanmaan liitolla on vielä jaettavana hieman TKI-toiminnan kehittämiseen tarkoitettua AKKE-rahoitusta, joka avataan hakuun myöhemmin. Tiedotamme haun avautumisesta liiton eri kanavissa. Muuta kansallista kehittämisrahoitusta ei ole näköpiirissä lukuun ottamatta mahdollisia paikallisen äkillisen rakennemuutoksen tukia, joihin liittyy oma valmistelu- ja hakuprosessinsa.

Lisätietoja rahoittamistamme hankkeista löydät verkkopalvelustamme

Lisätietoja: aluekehitysjohtaja Heli Rintala, p. 0400 172 202.