Kavereiden kanssa on hyvä tehdä yhdessä – noviiseina alueiden ja kaupunkien viikolla

Koristeellinen.

Joka vuosi lokakuussa on Brysselissä eurooppalaisten alueiden ja kaupunkien viikko, jonka tarkoituksena on tukea Euroopan unionin koheesiopolitiikkaa eli karkeasti yksinkertaistettuna alueiden yhdenvertaisen kehittymisen mahdollistamista. Viikon aikana järjestetään kymmeniä seminaareja, työpajoja, näyttelyitä ja muita tapahtumia koko unionille mutta erityisesti sen alueille ja kaupungeille tärkeissä teemoissa.

Tapahtumat ovat oivallinen paikka kokemusten jakamiselle ja tiedon vaihdolle, oppimiselle ja verkostoitumiselle. Järjestäjinä ja tapahtumavieraina on monipuolisesti eri kehittäjäorganisaatiota, kaupunkien ja alueiden hallintoa, poliitikkoja, tutkijoita, koulutustoimijoita ja kansalaisjärjestöjä. Tapahtumaa on järjestetty nyt 20 vuotta eikä edes koronavirus estänyt sen toteuttamista – vuonna 2021 tehtiin itse asiassa etätoteutuksen myötä osallistujaennätys 18 000 rekisteröitynyttä osallistujaa! Euroopan unionin hallinnossa alueiden viikkoa koordinoivat komission Directorate-General for Regional and Urban Policy (DG REGIO) sekä Euroopan alueiden komitea (CoR).

Liitto ja SeAMK ensimmäistä kertaa mukana järjestäjinä

Etelä-Pohjanmaan liitto ei koskaan aiemmin ole ollut mukana toteuttamassa alueiden viikon tapahtumaa, mutta nyt siihen tarjoutui tilaisuus. Liitto on yhdessä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa mukana eurooppalaisessa ERIAFF -verkostossa, joka edistää maatalous- ja ruoka- sekä metsäalojen innovatiivista kehittämistä, ja verkostoa johtava Italian Toscanan alue pyysi meitä mukaan järjestämään työpajaa otsikolla: “Sustainability of European Food Systems: Best practices from European Regions”. Aihe sopi Etelä-Pohjanmaalle vallan erinomaisesti ajatellen Ruokaprovinssi-brändiä ja myös siksi, että ERIAFFin alaisuuteen on hiljattain perustettu ammattikorkeakoulun koordinoima ”Food Systems” -työryhmä. Toscanan ja Etelä-Pohjanmaan lisäksi järjestäjiksi tulivat Pays de Loire Ranskasta sekä Espanjan Baskimaa.

Alueiden viikon tapahtumia ei tehdä miten sattuuu mieleen tulemaan, vaan tapahtuman järjestämisoikeutta haettiin viime maaliskuussa. Hyväksymisen jälkeen seurasi liuta tietopyyntöjä ja tarkkaa ohjeistusta miten työpaja tulee järjestää. Tänä vuonna tapahtumia järjestettiin jo myös paikan päällä Brysselissä, mutta suurin osa oli edelleen verkossa tai sitten hybriditoteutuksina. Meille Pays de Loiren aluetoimisto tarjosi hyvän tilan aivan komission rakennuksen vierestä Euroopan unionin alueella, joten hybriditoteutus oli mahdolllinen.

Kestävien ruokajärjestelmien hyvät käytännöt

Tilaisuuden alussa Etelä-Pohjanmaan tervehdyksen esitti videon välityksellä kansanedustaja Mikko Savola, joka on myös Etelä-Pohjanmaan maakuntavaltuuston puheenjohtaja. Toscanan alueen luomumaatalouden arvoketjusta kertoi ProBios -yrityksen johtaja Renato Calabrese. Baskimaan ruokahävikin torjuntastrategiaa kuvasi alueen maatalous- ja ruokaekosysteemin johtaja Antton Alza. Tämän jälkeen Pays de Loiren kokemuksia sen ruokateknologia kampukselta ja biotaloudesta esiteltiin videona. Meidän asiantuntijapuheenvuorostamme vastasi Vaasan yliopiston tutkija Kyösti Pennanen, joka pohti ruokajärjestelmän kestävyyttä suhteessa kuluttajien näkemyksiin kestävistä ruokainnovaatioista. Viimeiseksi kuulimme Karen Fabbria komission tutkimuksen ja innovoinnin pääosastolta teemasta ”Regional dimension of the European partnership on Food Systems”.

Tiukkaan 90 minuutin ohjelmaan kuuluivat myös Slido-sovelluksella laaditut pienet yleisötehtävät sekä tilaisuuden lopussa asiantuntijoiden ja yleisön kysymys ja vastaus -osio. Vaikka työpaja oli tarkkaan oheistettu ja aikataulutettu, se ei ollut tylsä eikä kankea. Tästä lankeaa paljolti kiitos juontajana toimineelle Toscanan aluetoimiston Fabio Boscalerille, joka myös koordinoi työpajan suunnittelua ja toteutusta.

Työpaja toteutettiin englanniksi. Se on katsottavissa tallenteena täältä

Lisää tietoa Euroopan alueiden ja kaupunkien viikosta löytyy vaikkapa aihetunnisteella #EURegionsWeek.

Kun nyt on alkuun päästy, niin ehkä jo ensi vuonna uudelleen. Löytyykö Etelä-Pohjanmaalta innokkaita järjestäjiä yhteistyöhön? Kiinnostavaa osaamista meillä on alueella roppakaupalla.

Teksti: Pia Kattelus