Maakunnan tietoliikenteen kehittäminen jatkuu

Valokuitukaapeleita mustalla taustalla

Markkina-analyysit Traficomissa Etelä-Pohjanmaan kuntien laajakaistarakentamisen
tukikelpoisten alueiden kartoittamiseksi on saatu kesäkuun alkuun mennessä kahdentoista kunnan osalta. Kesän aikana odotetaan niitä tulevan vielä neljälle seuraavalle kunnalle Etelä-Pohjanmaalla.

Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman 16 miljoonan euron tukipotista tukea Etelä-Pohjanmaan alueille myönnetään 1,52 miljoonaa euroa kokonaiskustannuksiltaan 2,17 miljoonan euron hankkeisiin, joilla tuetaan yhteensä kuutta laajakaistarakentamisen hanketta Kauhajoen, Lapuan, Kurikan ja Kauhavan useiden eri kylien alueilla. Tämä tuki on kokonaisuudessaan EU:lta tulevaa.

Uusi hanke jatkaa laajakaistayhteyksien kehittämistä

Etelä-Pohjanmaan liitossa toteutettu vuoden kestänyt hanke “Etelä-Pohjanmaan laajakaistakiihdytys-hanke” pääsi tavoitteisiinsa ja päättyi 31.5.2022.

− Nopeiden laajakaistayhteyksien kehittämistä ja rakentamista maakunnassa edistetään edelleen myös Etelä-Pohjanmaan liiton 1.6.2022 käynnistämässä uudessa kaksivuotisessa “Etelä-Pohjanmaan tietoliikenteen kehityssuunnitelma” -hankkeessa, jossa kehitystä tullaan suunnittelemaan ja edistämään kiinteässä yhteistyössä mm. maakunnan kuntien edustajien ja alueilla toimivien tietoliikenneoperaattoreiden kanssa, kertoo hankkeen projektipäällikkönä toimiva Tapani Tarri.