Maaliskuinen viikko täynnä kansainvälisiä vieraita

Etelä-Pohjanmaalle saatiin viikolla 12 runsas joukko kansainvälisiä vierailijoita. Liiton vieraaksi saapui Vietnamista ryhmä elinkeinoelämän edustajia, joiden lisäksi maakunnassa vieraili eurooppalaisia elintarvikealan kehittäjiä kansainvälisen FRIDGE-hankkeen puitteissa.

Vietnamilaiset vierailulla taloudellisen yhteistyön edistämiseksi

Etelä-Pohjanmaan ja Vietnamin edustajia ryhmäkuvassa.
Vietnamin ja Etelä-Pohjanmaan yhteistyötapaamisen osallistujat.

Vietnamista vierailulle saapuivat monialayritys Lien Minh Groupin toimitusjohtaja Linh Doan, suunnittelupäällikkö Hieu Bui ja projektipäällikkö Dzung Vu. Ryhmä osallistui kolmipäiväisen vierailunsa aikana muun muassa yritys- ja organisaatiovierailuille, FRIDGE-hankkeen elintarvikealan seminaariin sekä Vaasa Energy Weekiin. Vierailun tarkoituksena oli edistää Vietnamin ja Etelä-Pohjanmaan taloudellista yhteistyötä.

Osana vierailua pidettiin yhteistyötapaaminen Etelä-Pohjanmaan liiton tiloissa. Tapaamisen teemoja olivat muun muassa koulutus, energia, matkailu ja maatalous sekä Etelä-Pohjanmaan ja Vietnamin aiempi yhteistyö.

Yhteistyötapaamista isännöivät maakuntahallituksen puheenjohtaja Kai Pöntinen, maakuntajohtaja Heli Seppelvirta sekä suunnittelujohtaja Antti Saartenoja. Etelä-Pohjanmaan koulutussektoria tapaamisessa edustivat SeAMKin osaamisen viennin erityisasiantuntija Helli Kitinoja ja Sedun innovaatiopäällikkö Marja-Terttu Kurunsaari. Mukana olivat Etelä-Pohjanmaan päästä myös Asia Renko Consultingin toimitusjohtaja Mai Renko sekä assistentti Nicole Le.

“Näen Etelä-Pohjanmaan ja Vietnamin välillä monia yhteistyömahdollisuuksia tulevaisuudessa. Olemme hyvin vaikuttuneita muun muassa alueenne osaamisesta maatalous- ja koulutussektorilla”, totesi Lien Minh Groupin toimitusjohtaja Linh Doan tapaamisen jälkeen.

Ruokaprovinssi tutuksi eurooppalaisille elintarvikealan kehittäjille

Ryhmäkuva FRDIGE-hankkeen projektikumppaneista.
FRIDGE-hankkeen kumppaneita saapui Etelä-Pohjanmaalle Belgiasta, Saksasta, Unkarista ja Romaniasta.

Elintarvikealan kehittäjien vierailu järjestettiin osana Etelä-Pohjanmaan liitossa käynnissä olevaa kansainvälistä FRIDGE-hanketta, jonka tavoitteena on edistää elintarvikealan pk-yritysten kilpailukykyä kuudella Euroopan alueella.

Vierailun aikana kansainväliset ammattilaiset pääsivät tutustumaan ruokaprovinssin kehittämistoimintaan. Kaksipäiväinen ohjelma koostui kahdesta kansainvälisestä ajankohtaisseminaarista sekä vierailuista muun muassa Seinäjoen ammattikorkeakoulun opetus- ja kehittämislaboratorioihin sekä Kyrö Distillery Companyyn.

Lue lisää elintarvikekehittäjien vierailusta FRIDGE-hankkeen projektikoordinaattori Hanna Meriläisen kirjoittamasta verkkoartikkelista.