Mobiiliopas avuksi liiton käytävillä

Näyttökuvia mobiiliopastuksen kännykkänäkymästä.

Missä on Maakuntasali? Entä hallintojohtajan huone? Etelä-Pohjanmaan liiton tilat ovat sokkeloiset, mutta avuksi on saatu mobiiliopas, jota kutsutaan työnimellä Frami IndoorMap. Testikäytössä oleva sovellus on kehitetty The Public Link -hankkeessa.

− Hankkeessa luotu digitaalinen opaskartta toimii Framin B-, C- ja D-rakennuksissa. Asiakas käynnistää oppaan omalla mobiililaitteellaan, ja opastus alkaa QR-koodilla. Karttasovellus vie asiakkaan hänen etsimäänsä paikkaan, projektikoordinaattori Lea Palomäki selvittää.

Etelä-Pohjanmaan liiton henkilöstö testaamassa mobiiliopasta. Opastuksen voi käynnistää liiton pääovilta löytyvillä QR-koodeilla.

Mobiilioppaan testaajien toivotaan antavan kokemuksestaan myös palautetta. Kehitettävää toki löytyy vielä, mutta käyttäjät ovat pitäneet sovellusta pääasiassa helppokäyttöisenä ja helposti ymmärrettävänä. Palomäki korostaa, että kaikki palaute on tärkeää palvelun kehittämisen näkökulmasta. Jatkossa mobiiliopas voisi palvella laajemminkin.

− Tämäntyyppinen sovellus toimisi erityisen hyvin vaikkapa kirjastoissa, sairaaloissa tai muissa suurissa rakennuksissa, Palomäki pohtii.

Mobiiliopas ohjaa myös liiton henkilöstön työhuoneisiin.

Kansainvälisen The Public Link -hankkeen painopiste on uusien teknologioiden testaamisessa julkisten palvelujen tarjonnassa. Hankkeen partnerit ovat päässeet testaamaan ratkaisuja, joita voidaan hyödyntää seuraavan sukupolven julkisten palvelujen rakentamisessa.

The Public Link on järjestänyt partnereille sarjan työpajoja, joissa on testattu esimerkiksi virtuaalikokouksia ja -näyttelyitä, chat-palvelua ja 360-kuvia. Yhteistyötä on tehty huippuluokan ratkaisujen parissa. Valitut työvälineet perustuvat Irlannin Galwayn yliopiston tarjoamiin tutkimuksiin ja testauksiin erilaisista uusista teknologioista.

THE PUBLIC LINK

Tuetaan älykästä paikallista hallintoa IoT-, tekoäly-, VR- ja koneoppimistyökalujen avulla

• Hankeaika lokakuu 2021 – syyskuu 2023
  • Kokonaisbudjetti EUR 0,8M, josta EU:n Horizon 2020 rahoitus 50 %
  • Etelä-Pohjanmaan liiton budjetti: 90 000 euroa, josta EU rahoitus 50 %
  • Hankkeen aikana tehdään yhteistyötä kuudella eri EU-alueella Irlannissa, Espanjassa, Sloveniassa ja Suomessa.

Teksti ja kuvat: Hanne Rantala